Monkel, Menna (2025) Concentreren met Spotify: Perceptie van studenten over de invloed van achtergrondmuziek op hun concentratie en de samenhang met academische en persoonlijke factoren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Concentreren-met-SpotifyScriptieMennaMonkel.pdf Download (366kB) | Preview |
Abstract
De laatste jaren luisteren steeds meer studenten naar muziek tijdens het studeren. Hoewel eerder onderzoek verschillende resultaten liet zien over het effect van muziek op concentratie, blijft de vraag hoe studenten de invloed van muziek op hun concentratie ervaren. Daarom werd in deze studie onderzoek gedaan naar hoe studenten in Noord-Nederland muziek gebruiken tijdens het studeren, hoe ze denken over de invloed van muziek op hun concentratie en welke persoonlijke en academische factoren een rol spelen bij het vormen van deze perceptie. Deze studie werd uitgevoerd onder 34 studenten die een online enquête invulden op hun eigen apparaat, in hun eigen omgeving en op hun eigen gekozen tijdstip. De resultaten lieten zien dat het merendeel van de studenten muziek luistert tijdens het studeren en dat popmuziek het populairste genre is. Dit is in strijd met literatuur die aantoont dat popmuziek niet effectief zou zijn voor cognitieve activiteiten. Bovendien lijkt het erop dat studenten die meer uren studeren of meer muziek luisteren positiever zijn over de invloed ervan op hun concentratie. Deze studie heeft enkele beperkingen, namelijk een kleine, niet-representatieve steekproef, wat de statistische power en generaliseerbaarheid beperkt. Ook is deze studie gebaseerd op zelfrapportage waardoor het mogelijk is dat de student zijn eigen gedrag verkeerd inschat. Voor toekomstig onderzoek wordt daarom een grotere en representatieve steekproef aanbevolen. Tot slot benadrukken de resultaten het belang van het vergroten van het bewustzijn van studenten over de mogelijke voor- en nadelen van het luisteren naar muziek tijdens het studeren, om zo een meer doelgericht gebruik in academische settingen te stimuleren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bosch, K.A. van den |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Sep 2025 06:36 |
Last Modified: | 24 Sep 2025 06:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5945 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |