Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van KiMuPe-oefeningen op Interpersoonlijke Coördinatie, Subjectieve Ervaring van Flow en Creativiteit van Muzikanten

Thoma, Dylan (2025) De Invloed van KiMuPe-oefeningen op Interpersoonlijke Coördinatie, Subjectieve Ervaring van Flow en Creativiteit van Muzikanten. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Dylan-Thoma-S5660386---KiMuPe-Master-These-Final-Version-1-8-2025.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (3MB)

Abstract

Deze exploratieve studie onderzocht de invloed van KiMuPe-oefeningen op de interpersoonlijke coördinatie, subjectieve beleving van flow en creativiteit van muzikanten. Zes dyaden, elk bestaande uit een bassist en een gitarist, werden gevormd. Drie dyaden in de experimentele groep namen deel aan zes wekelijkse Kine Musical Performance (KiMuPe) lessen. De overige drie dyaden in de controlegroep namen deel aan zes wekelijkse, onbegeleide jamsessies. Alle sessies werden afgesloten met een improvisatietaak uitgevoerd op een vaste drumtrack. De improvisatietaken in de KiMuPe-groep werden opgenomen met video en audio, van de controlegroep werd alleen een audio-opname gemaakt. De interpersoonlijke coördinatie van de KiMuPe-dyaden werd geanalyseerd met cross-waveletanalyse op de Motion Energy. De Nederlandse vertaling van de Yoshida Flow State Scale for Occupational Tasks werd gebruikt om de subjectieve flowbeleving te beoordelen. Creativiteit werd geëvalueerd met behulp van de Consensual Assessment Technique, toegepast op de audiofragmenten van de improvisatietaken. De resultaten lieten geen significante interpersoonlijke coördinatie zien op langzamere tijdschalen (4-16 s) gedurende de zes sessies. Er werden echter opmerkelijke momenten van coördinatie waargenomen op snellere (0,125-0,5 s) en op middellange tijdschalen (1-2 s), met terugkerende pieken op langzamere tijdschalen. De subjectieve ervaring van flow verschilde niet significant tussen de groepen. De experimentele groep daarentegen kreeg hogere creativiteitsscores dan de controlegroep, wat suggereert dat KiMuPe een potentieel instrument kan zijn om creativiteit te bevorderen. De lage interbeoordelaarsbetrouwbaarheid, zoals aangegeven door Krippendorff's alfa, beperkt echter het vertrouwen in deze bevinding.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Jonge-Hoekstra, L. de
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Talent Development and Creativity (TDC) [Master Psychology]
Date Deposited: 25 Sep 2025 12:24
Last Modified: 25 Sep 2025 12:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5946

Actions (login required)

View Item View Item