Javascript must be enabled for the correct page display

Kansenongelijkheid in context: De rol van school- en wijkfactoren in de gemeente Groningen

Aalsum, Elke, van (2025) Kansenongelijkheid in context: De rol van school- en wijkfactoren in de gemeente Groningen. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
MasterscriptievanAalsumS449002923-09-2025.pdf

Download (7MB) | Preview

Abstract

In Nederland wordt gewerkt aan gelijke kansen voor ieder kind. Toch lijken de relatief vroege selectie, het lerarentekort en de huidige bezuinigingen op onderwijs dit tegen te werken. Door de bezuinigingen hebben scholen in kwetsbare wijken minder middelen om leerachterstanden van hun leerlingen tegen te gaan. Binnen de gemeente Groningen worden specifiek de noordelijke wijken Vinkhuizen, Paddepoel, Tuinwijk, Selwerd, De Hoogte, Korrewegwijk (Indische buurt en Professorenbuurt) en de Oosterparkwijk als kwetsbaar beschouwd. Verder is er in de gemeente Groningen vastgesteld dat er bij de basisscholen sprake is van schoolsegregatie op basis van het opleidingsniveau van de ouders. Dit zorgt mogelijk voor een verschil in kwaliteit van de scholen en daarmee kansenongelijkheid. Om erachter te komen of dit het geval is binnen de gemeente zijn de onderwijskansen van een school gemeten met het gemiddeld schooladvies, de onder- en overadvisering en de voorlopige onder- en overadvisering. Hiermee wordt gekeken of er structurele verschillen zijn in de schoolprestaties van leerlingen en of zij worden onder- of overschat. Hieruit volgt de volgende onderzoeksvraag: “Is er een verschil in het gemiddeld schooladvies en in onderadvisering, overadvisering en voorlopige onder- en overadvisering tussen de basisscholen van de gemeente Groningen, en hoe spelen wijk- en school gerelateerde factoren hier een rol in?”. Uit de literatuur blijkt dat de opleidingscompositie van de school een mogelijke factor vormt voor kansenongelijkheid. Hiermee wordt de verdeling van het opleidingsniveau onder de ouders van de leerlingen bedoeld. Andere factoren zijn de sociaaleconomische status van de wijk waarin een basisschool staat en de afstand tussen de basisschool en de dichtstbijzijnde school die havo en/of vwo aanbiedt. Voor het onderzoeken van deze verbanden is gebruikgemaakt van de data van DUO, het CBS en de website Scholen op de Kaart. De dataset omvatte 47 basisscholen uit de gemeente Groningen. Door de verwachtingen te toetsen aan deze data is gebleken dat basisscholen in de noordelijke wijken gemiddeld lagere schooladviezen hebben. Dit kon deels verklaard worden door de lagere opleidingscompositie van de scholen die in deze wijken gevestigd zijn. Het verband kon niet worden verklaard door de sociaaleconomische status van de wijk. Wel is het opmerkelijk dat het verband deels gedempt werd door een kleinere afstand tot de dichtstbijzijnde school wat havo en/of vwo aanbiedt. Deze verbanden zijn gecontroleerd voor het aantal leerlingen op school, het aandeel meisjes en de denominatie van een school. Hieruit is gebleken dat basisscholen met bijzonder onderwijs gemiddeld hogere schooladviezen hebben. Wanneer er naar het schoolniveau van de leerlingen wordt gekeken in het derde leerjaar van de middelbare school, zien we dat er geen sprake is van verkeerde advisering. De leerlingen worden dus niet onder- of overschat. Een aanbeveling die hieruit volgt is dat beleid zich vooral moet focussen op het verbeteren van de achtergrond van de leerlingen die in de noordelijke wijken naar school gaan. Daarnaast zou toekomstig onderzoek de analyse kunnen uitvoeren op het niveau van de leerling in plaats van op schoolniveau. Op deze manier kan er een vollediger beeld worden geschetst van de onderwijskansen binnen de gemeente en de verklaringen die hieraan ten grondslag liggen. Verdere beperkingen worden in de discussie weergegeven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Flache, A. and Huitsing, G.E.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 01 Oct 2025 11:48
Last Modified: 01 Oct 2025 11:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5954

Actions (login required)

View Item View Item