Javascript must be enabled for the correct page display

Spreken is zilver, zwijgen is (g)oud. Een historische literatuurstudie naar de vormgeving van de seksuele opvoeding in het tijdschrift De Vrouw aan het einde van de 19de eeuw.

Valkenborg, Dylan (2025) Spreken is zilver, zwijgen is (g)oud. Een historische literatuurstudie naar de vormgeving van de seksuele opvoeding in het tijdschrift De Vrouw aan het einde van de 19de eeuw. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Herkansing-Scriptie-Dylan-Valkenborg-S4149696.pdf

Download (631kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt hoe seksuele opvoeding werd vormgegeven in het Nederlandse tijdschrift De Vrouw (1893–1900) onder redactie van Nellie van Kol. Door middel van thematische inhoudsanalyse van zeven jaargangen is de pedagogische visie op seksuele ontwikkeling en ouderlijke verantwoordelijkheid aan het einde van de negentiende eeuw gereconstrueerd. Een hybride coderingsstrategie combineerde theoretische en inductieve codes tot een concreet codeboek. Vier hoofdthema’s kwamen naar voren: genderrollen, pedagogische visie, seksuele ontwikkeling en voorlichting. De Vrouw pleitte voor openheid, eerlijkheid en respect voor de nieuwsgierigheid van het kind, en bekritiseerde de dubbele moraal, religieuze bekrompenheid en ‘valse schaamte’. Seksuele voorlichting werd niet gezien als bedreiging, maar als bescherming door tijdige, waarheidsgetrouwe kennis die aansluit bij het kind. Ouders moesten hierin een actieve rol nemen, geleid door de vragen van het kind. De Vrouw bood zo een vooruitstrevende, kindgerichte visie welke nog steeds relevant is voor het huidige debat over seksuele opvoeding.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Oct 2025 10:09
Last Modified: 06 Oct 2025 10:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5959

Actions (login required)

View Item View Item