Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe goed ben jij voorbereid op de arbeidsmarkt?

Hoekstra, Anna (2022) Hoe goed ben jij voorbereid op de arbeidsmarkt? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_AnnaHoekstra(s4121503).pdf

Download (580kB) | Preview

Abstract

Curricula in het hoger onderwijs worden ontwikkeld om studenten voor te bereiden op de toekomstige professionele omgeving. Deze curricula dragen bij aan de professionele identiteitsontwikkeling. Een goed ontwikkelde professionele identiteit kan het zelfvertrouwen van de student vergroten, wat kan leiden tot professioneel succes. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe sociaal- en cultureel kapitaal van universitaire studenten bijdragen aan de professionele identiteitsontwikkeling. Onderzoek laat zien dat sociaal- en cultureel kapitaal bijdragen aan academische prestaties, maar er is weinig bekend over hoe dit bijdraagt aan de professionele identiteitsontwikkeling. Tien studenten namen deel aan semigestructureerde interviews. De transcripten zijn geanalyseerd op basis van een contentanalyse. Uit de analyse zijn vier hoofdthema’s en zeven subthema’s gevormd. De resultaten laten zien dat het sociaal kapitaal van studenten voornamelijk bijdraagt doordat zij ervaringen met elkaar delen en advies kunnen vragen. Deze ervaringen gaan onder andere over zaken waar zij tegenaan lopen tijdens de studie of bijvoorbeeld op stage. Tijdens een stage breiden studenten het sociaal kapitaal uit en ontstaan er nieuwe hulpbronnen. Deze hulpbronnen dragen bij aan het ontwikkelen van de professionele identiteit doordat studenten feedback krijgen en vragen kunnen stellen. Daarnaast draagt stage bij aan het ontwikkelen van waarden die studenten van belang vinden in een professionele omgeving. Wat betreft cultureel kapitaal dragen met name documentaires en boeken bij aan kennisverbreding. Daarbij heeft social media zowel een positieve als negatieve bijdrage. Het positieve aspect focust zich op het eenvoudig onderhouden van contacten via diverse kanalen. Daarnaast kunnen studenten zich via LinkedIn professioneel profileren en krijgen zij inzicht in mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Het volgen van anderen via social media zorgt er bij een aantal studenten voor dat zij het gevoel hebben om te moeten presteren door een ideaalbeeld dat wordt gecreëerd op social media.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2022 07:45
Last Modified: 24 Jun 2022 07:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/596

Actions (login required)

View Item View Item