Javascript must be enabled for the correct page display

Burgerschap in de Onderwijspraktijk: de Effectiviteit van de Nieuwste Wetswijziging op het Burgerschapsonderwijs

Hector, Ruben (2025) Burgerschap in de Onderwijspraktijk: de Effectiviteit van de Nieuwste Wetswijziging op het Burgerschapsonderwijs. Master thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
s4029744HectorMasterscriptieEindversie.pdf

Download (613kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt de Wet op het Burgerschapsonderwijs 2021 aan de hand van een beleidsreconstructie en kwalitatieve interviews met docenten in het voortgezet onderwijs. De centrale onderzoeksvraag is: “In hoeverre mag verwacht worden dat de Wet op het Burgerschapsonderwijs 2021 leidt tot effectiever burgerschapsonderwijs voor Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs?” Het doel van dit onderzoek was om een analyse te maken van het totstandkomingsproces, de mechanismen en het implementatieproces van deze wet. Er is onderzocht hoe de wettekst is ontstaan, wat er in de wettekst en Memorie van Toelichting staat en hoe deze wet uitpakt in de onderwijspraktijk. In het theoretisch kader is een definitie opgesteld voor effectief burgerschapsonderwijs. De wettekst en bijbehorende beleidsdocumenten zijn geanalyseerd vanuit het Context-Mechanism-Outcome (CMO) onderzoekskader. Hierbij is gekeken naar welke mechanismen worden in welke context geactiveerd en welke uitkomsten mogen daarbij verwacht worden. Een beleidsreconstructie is gebruikt om het totstandkomingsproces en de mechanismen te analyseren. Docenten in het voortgezet onderwijs zijn geïnterviewd om het implementatieproces en de context waarin de mechanismen worden geactiveerd te analyseren. Doordat de wet erg jong is, kan er alleen gesproken worden over verwachte uitkomsten. De resultaten van deze analyse laten zien dat het totstandkomingsproces al vraagtekens heeft opgeroepen. Burgerschap wordt niet duidelijk geconceptualiseerd en het probleem wordt niet duidelijk afgebakend in de Memorie van Toelichting. Dit heeft zijn weerslag in de onderwijspraktijk. Docenten geven aan dat er een leerlijn moet zijn, maar dat die er niet is. Alleen de docenten maatschappijleer lijken duidelijk uit te kunnen leggen wat burgerschap wel is en wat het niet is. Hoewel er wel degelijk materiaal is ontwikkeld om de onderwijspraktijk te ondersteunen bij het implementeren van burgerschap in de school, ondervinden veel scholen hier nog steeds problemen mee. Dit onderzoek toont aan dat het implementatieproces van de wet nog volop in ontwikkeling is.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wal, M. van der
Degree programme: Sociology
Differentiation route: Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology]
Date Deposited: 10 Oct 2025 13:47
Last Modified: 10 Oct 2025 13:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5961

Actions (login required)

View Item View Item