Javascript must be enabled for the correct page display

Autisme in de Volwassenheid: Een Thematische Interventieanalyse aan de Hand van de Verbondenheidsbehoeften van Personen met een Autismespectrumstoornisdiagnose

Bekius, Jeroen (2025) Autisme in de Volwassenheid: Een Thematische Interventieanalyse aan de Hand van de Verbondenheidsbehoeften van Personen met een Autismespectrumstoornisdiagnose. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterscriptie-S2730154---Dhr.-J.-Bekius-LLB.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (824kB)

Abstract

In de vakliteratuur wordt verbondenheid erkend als een sterke motivator voor menselijk gedrag, met een belangrijk evolutionair doel. Regelmatig contrasteren auteurs deze drijfveer met eenzaamheid, waarbij zij het levensbelang van verbondenheid onderschrijven. Verbondenheid is echter niet voor ieder mens even vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt namelijk dat individuen gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis relatief vaker lijden aan eenzaamheid. Wetenschappers beweren dat de ontwikkeling van identiteit kan bijdragen aan het terugdringen van deze eenzaamheid. Zij hebben hierbij ook onderzocht hoe deze identiteitsontwikkeling kan worden bewerkstelligd. Dit heeft geresulteerd in vier thema’s waaraan een effectieve identiteitsinterventie voor de genoemde doelgroep zou moeten voldoen, te weten kennis, acceptatie, regulatie en positionering. In de huidige kwalitatieve studie is de interventie Autisme in de Volwassenheid van het Autisme Team Noord-Nederland bestudeerd op de mate waarin deze met de vier thema’s overeenkomt. Gehypothetiseerd is dat de interventie niet volledig aan al deze thema’s zal beantwoorden. Om dit te toetsen, is de interventie onderworpen aan een deductieve thematische analyse. De resultaten hiervan hebben geleid tot de conclusie dat de interventie Autisme in de Volwassenheid goed aansluit bij het thema kennis, redelijk aansluit bij het thema regulatie en weinig aansluit bij de thema’s acceptatie en positionering. Om de interventie beter af te stemmen op de identiteitsontwikkelingsbehoeften van mensen gediagnosticeerd met een autismespectrumstoornis is geadviseerd om deze integraal te evalueren en te wijzigen. Sleutelwoorden: verbondenheid, eenzaamheid, autismespectrumstoornis, identiteitsontwikkeling, thematische analyse

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Karsten, J. and Hout, W.J.P.J. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Forensic Psychology and Victimology (FP) [Master Psychology]
Date Deposited: 22 Oct 2025 13:42
Last Modified: 22 Oct 2025 13:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5971

Actions (login required)

View Item View Item