Hoving, Joni (2025) De sociale constructie van doelgroepen in beleid: Een kwalitatieve inhoudsanalyse van de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden. Master thesis, Sociology.
|
Text
jonihovingmasterscriptie.pdf Download (4MB) | Preview |
Abstract
Aannames over menselijk gedrag spelen een cruciale rol in beleidsontwikkeling, maar blijven vaak impliciet en onbevraagd. Bij onvoldoende reflectie op deze onderliggende denkbeelden kan de richting en invulling van beleid onjuiste, onterechte of onrealistische beeldvorming over groepen weerspiegelen. Dit kan ertoe leiden dat beleid de bestaande sociale ongelijkheid in stand houdt of vergroot, in plaats van deze tegen te gaan. De hoofdvraag in dit onderzoek is: 'Welke percepties en beelden bestaan er over doelgroepen in bestaanszekerheidsbeleid en hoe zijn deze gerelateerd aan de beleidsinstrumenten die worden voorgesteld?" Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd van beleidsdocumenten van de Aanpak Geldzorgen, Armoede en Schulden. Dit is een beleidsprogramma dat in 2022 van start ging, met als hoofddoel het intensiveren van de bestrijding van bestaansonzekerheid in Nederland. De analyse is uitgevoerd aan de hand van de theorie van Schneider & Ingram (1993) over de sociale constructie van doelgroepen in beleid en het CARIN-framework voor deservingness van Van Oorschot (2000). Uit het onderzoek komt naar voren dat verschillende doelgroepen worden afgebeeld als meer of minder deserving. Voor deserving doelgroepen met veel macht is gekozen voor vrijblijvend beleid, terwijl beleid voor deserving doelgroepen met minder macht voorwaardelijker is. Beleid gericht op doelgroepen die minder deserving en minder machtig zijn, is meer autoritair. Deze resultaten suggereren dat de invulling van beleid samenhangt met de deservingness en macht van doelgroepen. De theoretische bijdrage van dit onderzoek is: 1) De resultaten wijzen erop dat het benaderen van deservingness als een continuüm (van meest tot minst deserving) in plaats van een dichotoom concept (wel of niet deserving) een genuanceerder beeld oplevert; 2) Het onderzoek biedt inzichten in de toepasbaarheid van het CARIN-framework voor het in kaart brengen van beeldvorming over doelgroepen in Nederland; 3) De analyse identificeert een aanvullend aspect dat mogelijk een rol speelt in de vormgeving van beleid: het toekomstpotentieel dat in doelgroepen wordt gezien. Voor beleidsmakers is het belangrijk om aannames en stereotypen op te merken, te benoemen en te bevragen; dit kan helpen voorkomen dat groepen mensen onterecht bevoordeeld of benadeeld worden.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Heyse, L. and Nieuwenhuis, J.G. |
| Degree programme: | Sociology |
| Differentiation route: | Sociologie van Gezondheid, Zorg en Welzijn [Master Sociology] |
| Date Deposited: | 27 Oct 2025 07:45 |
| Last Modified: | 27 Oct 2025 07:45 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5974 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
