Dames, Joukje Ankje (2025) bevorderende en belemmerende factoren voor het succes van vso-leerlingen in hun stage. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
herkansing-bachelorwerkstuk-annajoukdames-1.pdf Restricted to Repository staff only Download (359kB) |
Abstract
Tegenwoordig ondervinden veel jongeren met ondersteuningsbehoeften nog steeds problemen bij het vinden en behouden van werk nadat ze het speciaal voortgezet onderwijs hebben afgerond. Sinds stages in 2013 verplicht werden in deze onderwijssector, is het belang ervan aanzienlijk toegenomen. Eerder onderzoek heeft verschillende bevorderende en belemmerende factoren geïdentificeerd die de stage-ervaring kunnen beïnvloeden. Deze studie werd uitgevoerd met behulp van semi-gestructureerde interviews met verschillende belanghebbenden die betrokken zijn bij het stageproces. De centrale onderzoeksvraag was: Welke factoren belemmeren of bevorderen het succes van leerlingen tijdens stages die worden aangeboden in het speciaal voortgezet onderwijs (vso)?De belangrijkste bevindingen laten zien dat effectieve en duidelijke communicatie met zowel de student als de stagegever, afstemming op de individuele ondersteuningsbehoeften van de student en voldoende motivatie om deel te nemen aan de stage belangrijke faciliterende factoren zijn. Een gebrek aan motivatie bleek echter een negatieve invloed te hebben op het stageproces, en sommige respondenten beschouwden het huidige aanbod van stages als een belemmerende factor. Om het succes van stages te vergroten, is het essentieel om zowel bevorderende als belemmerende factoren te erkennen, zodat alle betrokkenen goed geïnformeerd en ondersteund kunnen worden. Een aanbeveling voor verder onderzoek zou zijn om een grotere groep deelnemers te betrekken, zoals mentoren, interne begeleiders, docenten en stagecoördinatoren of begeleiders werkzaam in het speciaal voortgezet onderwijs in heel Nederland. Dit zou de externe validiteit van de bevindingen helpen vergroten.
| Item Type: | Thesis (Bachelor) |
|---|---|
| Supervisor name: | Ritzema, E.S. and Hingstman, M. |
| Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
| Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
| Date Deposited: | 29 Oct 2025 08:50 |
| Last Modified: | 29 Oct 2025 08:50 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5976 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
