Javascript must be enabled for the correct page display

De kind- en ouderfactoren die ervoor zorgen dat ouders gaan voorlezen.

Spoolder, Anouk (2022) De kind- en ouderfactoren die ervoor zorgen dat ouders gaan voorlezen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie Anouk Spoolder.pdf

Download (476kB) | Preview

Abstract

De leesprestaties van Nederlandse kinderen en jongeren gaan achteruit, terwijl goed kunnen lezen erg belangrijk is. Het is daarom belangrijk dat de leesvaardigheid van kinderen wordt verbeterd. Ook de thuisomgeving en de rol van ouders zijn van groot belang bij het stimuleren van een goede lees- en taalontwikkeling. Ouders kunnen hun kinderen voorlezen, wat veel voordelen heeft. Het doel van het onderzoek was om te onderzoeken welke kind- en ouderfactoren ervoor zorgen dat ouders hun kind in groep 3, 4 en 5 voorlezen. De kindfactoren waren geslacht, voorleesplezier, leesplezier en graad. De ouderfactoren waren geslacht, leesplezier en opleidingsniveau. De studie was een kwantitatieve cross-sectionele vragenlijststudie. De vragenlijsten zijn ingevuld door 604 ouders uit de provincie Groningen, die zijn geworven via 13 OK-werkplaatsscholen en 4 reguliere scholen. Met de gegevens is onderzocht of er een verband is tussen de frequentie van voorlezen door ouders en de verschillende kind- en ouderfactoren. De resultaten laten geen significant effect zien voor het geslacht van de ouders en de kinderen. Geslacht zorgt er dus niet voor dat ouders meer gaan voorlezen. Voor andere factoren werd een significant effect gevonden voor de relatie tussen de frequentie van voorlezen en deze kind- en ouderfactoren. Het cijfer was de enige factor waarvoor een negatieve correlatie werd gevonden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 24 Jun 2022 07:44
Last Modified: 24 Jun 2022 07:44
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/598

Actions (login required)

View Item View Item