Javascript must be enabled for the correct page display

Door de ogen van de leraar: aandacht voor de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen - Een multiple case study

Teske, Daphne (2025) Door de ogen van de leraar: aandacht voor de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen - Een multiple case study. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Masterscriptie-Daphne-Teske-S4715098.pdf

Download (507kB) | Preview
[img] Text
Masterscriptie-Daphne-Teske-S4715098.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (507kB)

Abstract

Een goede sociaal-emotionele ontwikkeling (SEO) is essentieel voor kinderen. Goede SEO hangt samen met betere mentale gezondheid en minder probleemgedrag, terwijl slechte SEO juist kan leiden tot slechtere mentale gezondheid. Omdat kinderen veel tijd thuis en op school doorbrengen, is het logisch dat beide contexten hier aandacht aan besteden. Toch ligt onderzoek vaker op cognitieve vaardigheden, waardoor minder bekend is wat scholen en leraren doen voor SEO. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag: “Hoe bevorderen leraren in het primair onderwijs de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen?” Het perspectief van de leraar staat centraal, omdat juist zij weten wat er in de klas gebeurt. Het betreft een exploratief, kwalitatief onderzoek binnen het LEPOVO-project ‘Volgen van acht tot veertien jarigen’. Vier bovenbouwleraren (één groep 6, drie groep 8) zijn geïnterviewd. De data zijn gecodeerd en thematisch geanalyseerd. Resultaten tonen aan dat leraren actief en op verschillende manieren aandacht besteden aan SEO. Zij gebruiken ondersteunende methodes zoals KiVa, maar ook hun eigen inzichten, voeren gesprekken met leerlingen en stemmen hun aanpak af op de groepssamenstelling. Wel gaven leraren aan niet altijd alle lessen uit methodes te gebruiken en behoefte te hebben aan concrete handvatten in plaats van volledige lessen. Dit onderzoek heeft een belangrijke eerste indruk gegeven van het perspectief van leraren en dient als inspiratiebron voor toekomstig onderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steenbeek, H.W.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 03 Nov 2025 10:06
Last Modified: 03 Nov 2025 10:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5981

Actions (login required)

View Item View Item