Javascript must be enabled for the correct page display

The Role of Metacognition in the Relationship between Neurocognitive Abilities and Identity Coherence

Gogh, Alissa, van (2025) The Role of Metacognition in the Relationship between Neurocognitive Abilities and Identity Coherence. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Master-Thesis-Alissa-van-Gogh-Final-.pdf

Download (530kB) | Preview

Abstract

Introductie: Adolescentie is een cruciale periode voor identiteitsontwikkeling, die wordt beïnvloed door zowel cognitieve als metacognitieve processen. Executieve functies worden beschouwd als een belangrijk onderdeel van metacognitieve vaardigheden en zouden identiteitsconsolidatie ondersteunen: het proces van het vormen en integreren van verschillende delen van iemand zijn identiteit. Deze studie onderzocht of de vaardigheid in executief functioneren identiteitsconsolidatie voorspelde, en of metacognitieve vaardigheden deze relatie medieerde. Methode: Eerstejaarspsychologiestudenten voerden neurocognitieve testen uit (Trail Making Test, Task Switch Test, N-Back Verbal, Stroop Interference Test) en vulden twee vragenlijsten in die metacognitieve vaardigheden meten (Metacognitive Awareness Inventory, MAI; Self-reflection and Insight Scale, SRIS). Geconsolideerde identiteit werd gemeten met de vragenlijst 'Self-Concept and Identity Measure (SCIM). Om deze drieledige relatie te testen, is er een multiple regressie-mediatieanalyse uitgevoerd met de PROCESS-macro in SPSS. Resultaten: De bevindingen lieten geen significante directe effecten zien van executieve functies op geconsolideerde identiteit. Metacognitieve vaardigheden, afzonderlijk gemeten met de MAI en de SRIS, medieerde deze relatie niet significant. Wel werd er een positieve significante associatie gevonden tussen metacognitieve vaardigheden en geconsolideerde identiteit wanneer deze werd gemeten met de MAI, maar niet met de SRIS. Conclusies: Concluderend werden onze hypothesen niet bevestigd. Desondanks wijst de gevonden positieve associatie tussen metacognitieve vaardigheden, gemeten met de MAI, en geconsolideerde identiteit erop dat bepaalde metacognitieve componenten mogelijk toch bijdragen aan het behouden van een stabiel gevoel van identiteit. Het is belangrijk op te merken dat deze studie verschillende beperkingen had, waaronder meetbeperkingen, methodologische verschillen en mogelijk contextafhankelijke invloeden op cognitieve en metacognitieve beoordelingen. Toekomstig onderzoek zou zich daarom moeten richten op meer gerichte meetinstrumenten en het verder verkennen van deze drieledige relatie. Trefwoorden: adolescenten; executieve functies; metacognitie; geconsolideerde identiteit.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Meer, E.M. van der and Pijnenborg, G.H.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Master Psychology]
Date Deposited: 27 Nov 2025 11:16
Last Modified: 27 Nov 2025 11:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5999

Actions (login required)

View Item View Item