Javascript must be enabled for the correct page display

Factoren die een relatie hebben met de kwaliteit van de opvoedingsomgeving

Schepers, Anne (2022) Factoren die een relatie hebben met de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Eindversie Scriptie ADL Schepers.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Elk kind heeft recht op een opvoedingsomgeving van goede kwaliteit, waarbij gezins- en omgevingsfactoren een rol spelen. Uit eerder internationaal onderzoek is gebleken dat er vier relevante factoren (armoede, problemen thuis, gescheiden ouders en het zijn (geweest) van een vluchteling) zijn die een relatie hebben met de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Het doel van dit onderzoek is om na te gaan of deze vier factoren ook van invloed zijn op de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van Nederlandse kinderen. Aangezien ieder kind recht heeft op leven en ontwikkeling en iedere cultuur hierin haar eigen normen en waarden heeft, is het van belang om dit ook bij Nederlandse kinderen te onderzoeken. Hieruit volgt de onderzoeksvraag "Welke variabelen zijn van invloed op de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van acht- tot achttienjarige kinderen in Nederland? De kwaliteit van de onderwijsomgeving wordt gevormd door veertien omgevingscondities uit de BIC-S. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een observationeel, cross-sectioneel, kwantitatief onderzoek uitgevoerd met behulp van de vragenlijst 'Als je het ons vraagt: De Kinderombudsman op Kinderrechtentour' uit 2018. Hierbij bestaat de steekproef (N=1688) uit acht- tot achttienjarige kinderen uit Nederland. Met behulp van scatter plots, boxplots en t-tests toonden de resultaten aan dat het leven in armoede, het hebben van gescheiden ouders, en het hebben van problemen thuis een negatieve relatie hebben met de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Daarnaast werd gevonden dat het al dan niet vluchteling zijn in Nederland geen verschil maakte in de uiteindelijke kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Op basis hiervan wordt aanbevolen dat als men de kwaliteit van de opvoedingsomgeving van Nederlandse kinderen wil verbeteren, er een focus moet zijn op kinderen die in armoede leven, gescheiden ouders hebben en/of problemen thuis hebben. Eventueel vervolgonderzoek zou gebruik kunnen maken van de nieuwe versie van de BIC-S.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: W.J., W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2022 10:16
Last Modified: 24 Jun 2022 10:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/602

Actions (login required)

View Item View Item