Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van geslacht op de verbetering van angstsymptomen van kinderen na cognitieve gedragstherapie

Arends, Manon (2022) De invloed van geslacht op de verbetering van angstsymptomen van kinderen na cognitieve gedragstherapie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_Arends_s4068688.pdf

Download (203kB) | Preview

Abstract

De meest voorkomende stoornis bij kinderen is een angststoornis, welke vaker voorkomt bij meisjes dan bij jongens. In de GGZ worden angststoornissen het minst behandeld, wat kan leiden tot chronische problemen en problemen onder andere op school. Cognitieve gedragstherapie is de eerste keus en meest effectieve vorm van behandeling voor een angststoornis. De inhoud van cognitieve gedragstherapie sluit doorgaans beter aan bij meisjes dan bij jongens, waardoor verwacht wordt dat meisjes beter profiteren van cognitieve gedragstherapie dan jongens. Echter is de invloed van geslacht nog inconsistent. Deze studie (N = 88) heeft aan de hand van een regressieanalyse de invloed van geslacht in kaart gebracht, waarbij gebruik gemaakt is van de scores op zowel de voormeting als de nameting. Jongens hadden na behandeling een hogere verbetering in angstsymptomen dan meisjes, wat tegen de verwachting in is. Meer onderzoek zal moeten uitwijzen wat de exacte invloed van geslacht is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2022 10:15
Last Modified: 24 Jun 2022 10:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/604

Actions (login required)

View Item View Item