Javascript must be enabled for the correct page display

Behoefte aan mentorschap. Een cross-sectioneel onderzoek bij studenten Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Roij, Kristina M.J. van (2022) Behoefte aan mentorschap. Een cross-sectioneel onderzoek bij studenten Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese Kristy van Roij 3 juni 2022 .docx.pdf

Download (419kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek is geschreven voor een bachelorthese van de opleiding Pedagogische Wetenschappen door een student aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Het onderzoek is een pilotonderzoek dat zich richt op de vraag: ‘’In welke mate hebben studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen op de Rijksuniversiteit Groningen behoefte aan hulp als het gaat om mentorschap binnen de opleiding?’’. De data is verzameld bij eerstejaars studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen middels een vragenlijst. De studenten zijn bevraagd over hun behoefte aan hulp op drie thema’s, namelijk: (1) het stellen van doelen en kiezen van een carrièrepad, (2) ondersteuning bij psychische en/of emotionele problemen en (3) ondersteuning bij het ontwikkelen van academische vakkennis en vaardigheden. Uiteindelijk zijn er negen respondenten meegenomen in het onderzoek. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de meningen sterk verschillen van elkaar. Echter komt wel duidelijk naar voren dat studenten over het algemeen meer moeite hebben met vragen om hulp als het gaat om psychische en emotionele steun, dan dat zij moeite hebben met vragen om hulp als het gaat om ondersteuning bij het stellen van doelen en het kiezen van een carrièrepad en bij ondersteuning bij het ontwikkelen van academische vakkennis en vaardigheden. Uit de resultaten komt naar voren dat respondenten over het algemeen geen sterke behoefte lijken te hebben (gehad) aan mentorhulp als het gaat om de gebieden doelen stellen, psychische en emotionele hulp en academische vakkennis. De studenten die wel behoefte hebben aan hulp, geven aan dat ze nog niet goed weten welk carrièrepad zij willen volgen en vinden het fijn dat de mogelijkheid er is om te sparren met een mentor. De steekproef van dit onderzoek is te klein om eenduidige conclusies te kunnen trekken. Er wordt daarom aanbevolen dit onderzoek te herhalen met een grotere steekproef.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bijvoet, C.J.M. and Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2022 11:06
Last Modified: 24 Jun 2022 11:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/605

Actions (login required)

View Item View Item