Javascript must be enabled for the correct page display

Triple P: Internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen, een systematische literatuurreview

Kat, Sharon (2022) Triple P: Internaliserend en externaliserend probleemgedrag bij kinderen, een systematische literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Triple P, Sharon Kat (s3987078).pdf

Download (288kB) | Preview

Abstract

Sommige kinderen ervaren problemen tijdens het opgroeien. Dit uit zich in zowel internaliserend als externaliserend probleemgedrag. De opvoedinterventie Triple P draagt bij aan het voorkomen of verminderen van deze problematiek bij kinderen. Ouders spelen hierin een belangrijke rol en kunnen hier dan ook invloed op uitoefenen. Hoewel bekend is dat Triple P de opvoedvaardigheden van ouders verbetert en er over het algemeen sprake is van een vermindering van de gedragsproblematiek na de interventie Triple P, verschilt de grootte van dit effect per onderzoek. Ook is het onduidelijk in hoeverre kinduitkomsten met deze verbeterde opvoedvaardigheden samenhangen. Het doel van deze systematische literatuurreview is erachter komen of opvoeding en kinduitkomsten na de interventie Triple P een verband met elkaar hebben. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre heeft de opvoedinterventie Triple P invloed op externaliserend- en internaliserend probleemgedrag bij kinderen tot 16 jaar?” Om een antwoord te kunnen formuleren op de onderzoeksvraag is er een systematische literatuurreview uitgevoerd. Bij het verzamelen van de literatuur is een zoekslag geformuleerd en zijn inclusiecriteria opgesteld. Er is een totaal van 18 studies geïncludeerd. Deze zijn met elkaar vergeleken op basis van de belangrijkste uitkomsten. Over het algemeen zijn de opvoedvaardigheden van ouders na Triple P verbeterd. Tevens lijkt de interventie effectief te zijn bij kinderen met externaliserend probleemgedrag, over het algemeen was er sprake van een afname hiervan. Op internaliserend probleemgedrag bij kinderen heeft de interventie minder effect. Van de 5 verschillende interventieniveaus van Triple P bleek niveau 4 het meest effectief te zijn. De participatie van vrouwen was in deze studie hoger dan die van mannen. Ook betreffen de meeste studies niveau 4 van Triple P. Eventueel vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op het vergroten van de participatie van vaders. Ook zou vervolgonderzoek zich kunnen richten op het onderzoeken van ook de andere gradaties van Triple P.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: A.G. van, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 07:37
Last Modified: 27 Jun 2022 07:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/608

Actions (login required)

View Item View Item