Javascript must be enabled for the correct page display

Goed Boek! Approaches to 'Good' Dutch Children's Literature between 2010 and 2020

Luijer, Claudia (2021) Goed Boek! Approaches to 'Good' Dutch Children's Literature between 2010 and 2020. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
thesis full APA format.pdf

Download (585kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie bekijkt de verschillende benaderingen binnen de Nederlandse beoordeling van ‘goede’ kinderboeken. Het onderzoek haakt in op een voortgaand discours: de kwaliteit van een boek tegenover het plezier van de lezer. Anne de Vries (1991) definieert vier (twee pedagogische en twee esthetische) benaderingen die stromingen binnen dit discours vertegenwoordigen. Ik vertrek vanuit zijn theorie en probeer vast te stellen welke benaderingen in de huidige bekritisering van kinderboeken dominant zijn. Ik categoriseer de beoordelingen van de winnaars van twee Nederlandse kinderboekenprijzen (Gouden Griffel en Woutertje Pieterse Prijs) tussen 2010 en 2020. Aan de hand van verschillende argumentatiemodellen (Abrams, 1958; Boonstra, 1979; Krikhaar & Ros, 1986; Linders & Op de Beek, 2009; Ros, lopend onderzoek) ontwikkel ik een kwalitatief coderingsschema. Ik maak onderscheid tussen vijf argumentatietypes: mimetische, expressieve, autonome, vergelijkende en pragmatische argumentatie. Mijn resultaten tonen dat jury’s en critici verschillende soorten argumenten gebruiken om wat zij als ‘goede’ literatuur bestempelen te rechtvaardigen. Stijl (een autonoom argument) staat hierbij centraal maar gaat vaak gepaard met andere positieve kwaliteiten. Uit de argumentatie van de jury’s en critici leid ik hun benaderingen af. Hieruit concludeer ik dat hedendaagse critici commentaar op literaire en artistieke kwaliteiten (autonome en vergelijkende argumentatie) zorgvuldig balanceren met opmerkingen over de emotionele behoeften van lezers (pragmatische argumentatie). Deze benadering doorbreekt de dichotomie van kwaliteit tegenover amusement die binnen het meta-kritische discours heerst. Dit roept de vraag op in hoeverre deze gebalanceerde benadering altijd al heeft bestaan. In mijn discussie overdenk ik of critici deze balanceeroefening vroeger ook al uitvoerden, of dat zij door de jaren verschoven zijn naar meer kindgerichte argumentatie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jan 2022 07:58
Last Modified: 19 Jan 2022 07:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/61

Actions (login required)

View Item View Item