Javascript must be enabled for the correct page display

Gezamenlijke verantwoordelijkheid en focus op Success for All-scholen: wat is de rol van de schoolleider?

Havinga, Marleen (2022) Gezamenlijke verantwoordelijkheid en focus op Success for All-scholen: wat is de rol van de schoolleider? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Marleen Havinga - Masterthese DEF.pdf

Download (483kB) | Preview

Abstract

Een professionele leergemeenschap (PLG) is een groep onderwijsprofessionals die doelgericht samenwerkt om een cultuur te ontwikkelen en te behouden waarin leerlingen en volwassenen kunnen leren. De hoofdcomponenten van een PLG kunnen verdeeld worden in gedragsmatige en een normatieve dimensie. Dit onderzoek focust zich op de drie normatieve kenmerken: gezamenlijke verantwoordelijk, focus op het leren van leerlingen en gedeelde visie en doelen. Een PLG op school kan de schoolprestaties verbeteren. Het blijkt echter dat het scholen vaak niet lukt om zo'n PLG te ontwikkelen. Onderzoek laat zien dat de schoolleider hierbij een belangrijke rol kan spelen. Er is veel onderzoek uitgevoerd naar leiderschapspraktijken, maar er is nog weinig bekend over concrete werkzaamheden die schoolleiders uitvoeren om de normatieve kenmerken van een PLG binnen het schoolteam te bevorderen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd op scholen die (onderdelen van) de Nederlandse versie van het Success for All programma implementeren. In dit onderzoek wordt bestudeerd in hoeverre leerkrachten en schoolleiders de normatieve PLG-kenmerken binnen hun schoolteam ervaren en welke concrete leiderschapspraktijken de schoolleiders inzetten om die kenmerken te bevorderen. Er is ook onderzocht of er patronen bestaan tussen de ervaren aanwezigheid van de normatieve PLG-kenmerken en de leiderschapspraktijken. Om dit te onderzoeken is er een gemixte methoden onderzoek uitgevoerd. 91 leerkrachten en 12 schoolleiders van 13 Success for All scholen hebben een kwantitatieve vragenlijst ingevuld over de aanwezigheid van de normatieve PLG-kenmerken. Daarnaast zijn 11 schoolleiders geïnterviewd over hun rol in de bevordering van deze kenmerken. De resultaten laten zien dat leerkrachten en schoolleiders van de Success for All scholen gemiddeld vrij positief staan ten aanzien van de aanwezigheid van de normatieve PLG-kenmerken op hun school. Verschillen tussen leerkrachten en schoolleiders en tussen verschillende scholen worden besproken. Daarnaast zijn er 12 concrete leiderschapspraktijken en twee specifieke patronen geïdentificeerd. Beperkingen van het onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek worden besproken in de discussie.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 07:59
Last Modified: 27 Jun 2022 07:59
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/613

Actions (login required)

View Item View Item