Javascript must be enabled for the correct page display

Collectieve betrokkenheid in het voortgezet onderwijs: de ervaringen en ideeën van docenten en leerlingen.

Hassing, Miriam (2022) Collectieve betrokkenheid in het voortgezet onderwijs: de ervaringen en ideeën van docenten en leerlingen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MH_220531_Thesis.pdf

Download (582kB) | Preview

Abstract

Betrokkenheid speelt een cruciale rol bij het leren van kinderen. Het meeste onderzoek richtte zich tot nu toe op individuele betrokkenheid, terwijl het fenomeen van collectieve betrokkenheid, wat gaat over de betrokkenheid van groepen, nog weinig geconceptualiseerd is. Om dit fenomeen verder te conceptualiseren is er meer onderzoek nodig. De focus van deze studie is het onderzoeken hoe docenten en leerlingen uit de bovenbouw van het VMBO van het voortgezet onderwijs processen van collectieve betrokkenheid in de klas beschrijven en ervaren. Enerzijds door erachter te komen wat hun ervaringen met collectieve betrokkenheid zijn in de klas, anderzijds door uit te zoeken welke factoren leidden tot deze ervaringen. Dit is onderzocht aan de hand van in totaal zes diepte-interviews met leerlingen uit de bovenbouw van het VMBO en zes diepte-interviews met docenten uit het voortgezet onderwijs die minimaal een jaar ervaring hadden in de bovenbouw van het VMBO. De gesprekken zijn getranscribeerd en vervolgens geanalyseerd door middel van een inductive thematic analysis (Braun & Clark, 2006). De aan de hand van de data gegenereerde codes zijn geclusterd in 14 thema’s die ervaringen van collectieve betrokkenheid en factoren die leiden tot collectieve betrokkenheid beschrijven. Ervaringen met collectieve betrokkenheid worden voornamelijk beschreven in de vorm van groepsprocessen en gedragingen van leerlingen. Factoren die leiden tot collectieve betrokkenheid gaan over sociale processen, vakdidactiek, doelen en motivatoren en docentkenmerken. Deze studie helpt bij het verder conceptualiseren van het fenomeen van collectieve betrokkenheid. De bevindingen kunnen gebruikt worden door scholen, onderwijsontwikkelaars en docenten bij het ontwikkelen van interventies of plannen, om er door middel van collectieve betrokkenheid voor te zorgen dat zoveel mogelijk leerlingen betrokken zijn in het onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: M.N., M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 08:00
Last Modified: 27 Jun 2022 08:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/614

Actions (login required)

View Item View Item