Javascript must be enabled for the correct page display

Sociale Validiteit van het Programma Invloedrijke Communicatie en Taal

Dantuma, Sannah (2022) Sociale Validiteit van het Programma Invloedrijke Communicatie en Taal. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_SannahDantuma.pdf

Download (376kB) | Preview

Abstract

Titel: Social validiteit van het programma invloedrijke communicatie en taal. Probleem: Personen met aangeboren doofblindheid (ADB) ervaren veel moeilijkheden in de communicatie in het dagelijks leven. Er zijn interventies ontwikkeld die de communicatie met personen met ADB proberen te verbeteren. In deze interventies trainen coaches communicatiepartners om de communicatie verbeteren met personen met ADB. Het is onduidelijk hoe coaches deze programma’s evalueren. Er is alleen onderzoek gedaan naar hoe de communicatiepartners van mensen met ADB deze programma’s evalueren. Doel: Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe de coaches het programma invloedrijke communicatie en taal evalueren en om de interne consistentie van de Sociale Validiteitsschaal, gebruikt in dit onderzoek, te meten. Methode: De Sociale Validiteitsschaal (SVS) is gebruikt om te onderzoeken hoe de coaches het programma Invloedrijke Communicatie en Taal evalueren. Er is zowel kwantitatieve data als kwalitatieve data verzameld. Om de interne consistentie van de SVS te meten is de Cronbach’s alpha berekend. Resultaten: Over het algemeen scoorden de coaches hoog op de SVS. De coaches gaven daarentegen aan dat het onduidelijk was wat er van hen verwacht werd voorafgaand aan de interventie en suggereerden om te verduidelijken wat er van de coaches wordt verwacht. De coaches noemden ook dat ze vorderingen zagen bij de cliënten. De berekende Cronbach’s alpha’s waren allemaal onder .70, wat betekent dat de interne consistentie laag is. Conclusie: Over het algemeen evalueerden de coaches het programma Invloedrijke Communicatie en Taal positief en hadden ze het gevoel dat het programma effectief was. Er wordt aanbevolen om de coaches voorafgaand aan de interventie te informeren wat ze kunnen verwachten van de interventie. Op basis van de Cronbach’s alpha’s is de SV niet betrouwbaar. Er is meer onderzoek nodig om meer inzicht in de interne consistentie te verkrijgen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Rorije, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 08:00
Last Modified: 27 Jun 2022 08:00
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/615

Actions (login required)

View Item View Item