Javascript must be enabled for the correct page display

Invloed vanuit de thuisomgeving op de mondelinge taalvaardigheid

Jager, Tialda de (2022) Invloed vanuit de thuisomgeving op de mondelinge taalvaardigheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Orthopedagogiek Tialda de Jager.pdf

Download (11MB) | Preview

Abstract

Vanuit eerder onderzoek is er steeds meer bewijs dat er bepaalde aspecten vanuit de thuisomgeving invloed hebben op het schoolse functioneren. Het doel van het huidige onderzoek was om meer inzicht te krijgen in verschillende longitudinale invloeden vanuit de thuisomgeving op de mondelinge taalvaardigheid. De steekproef van het huidige onderzoek bestond uit 78 respondenten die hebben deelgenomen aan het MELLE-project. De kinderen hadden op het eerste meetmoment de leeftijd 3;0 tot en met 5;11 jaar en zij deden ook mee aan het aanvullende MELLE-project waarop zij op dat moment in groep 3 zaten. Voor het huidige onderzoek is er gekeken naar de invloed van attitude van ouders over taalontwikkeling en de mate van thuisgeletterdheid, Home literacy environment (HLE), op de mondelinge taalvaardigheid. De attitude en de mate van HLE is gemeten aan de hand van de socio demografische vragenlijst die is afgenomen binnen het MELLE-project. De mondelinge taalvaardigheid is gemeten aan de hand van de IDS-2. Hierbinnen is gekeken naar de expressieve en receptieve taal. Uit de hiërarchische meervoudige regressie analyses kan geconcludeerd worden dat zowel attitude van ouders over taalontwikkeling als de mate van HLE geen significant effect hadden op de mondelinge taalvaardigheid. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om de steekproefgrootte te vergroten en daarnaast te zorgen voor een meer representatieve steekproef. Tevens wordt aanbevolen om meer mogelijke voorspellers vanuit de thuisomgeving, zoals kenmerken van het kind en het gezin, mee te nemen die invloed kunnen hebben op mondelinge taalvaardigheid.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: E., E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 08:03
Last Modified: 27 Jun 2022 08:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/617

Actions (login required)

View Item View Item