Haan, Anne Rixt de (2022) Een onderzoek naar het psychosociaal welzijn van jeugdigen in verschillende vormen van residentiële jeugdhulp. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BAW_ARdeHaan_S4042174 (1).pdf Download (667kB) | Preview |
Abstract
Aanleiding. Residentiële jeugdhulp kan noodzakelijk zijn in het belang van jeugdigen wanneer de autoriteiten dit achten. Het welzijn van de jeugdigen moet daarin bewaakt worden, waarbij kleinschalige voorzieningen een veiligere leefomgeving en maatwerk voor jeugdigen zou kunnen bieden. Er is echter weinig bekend of deze kleinschalige voorzieningen het welzijn van jeugdigen daadwerkelijk beïnvloeden. De onderzoeksvraag die dan ook centraal staat in dit onderzoek is: Wat zijn de uitkomsten van verschillende vormen van residentiële jeugdhulp voor jeugdigen op het gebied van psychosociaal welzijn? Methode. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van een longitudinaal design met herhaalde single casestudies. Jeugdige, ouders en pedagogische medewerkers binnen diverse vormen van residentiële jeugdhulp hebben de Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) meermaals ingevuld. Indien mogelijk bij aanvang hulp (T0), 6 maanden na start van hulp (T1), 12 maanden na start hulp (T2) en 18 maanden na start hulp (T3). Voor de resultaten is gebruik gemaakt van Reliable Change Index-berekeningen. Resultaten. Uit de resultaten is gebleken dat jeugdigen binnen kleinschalige alternatieve vormen van jeugdhulp en gezinshuizen in begin stabilisatie of verbetering van hun problematiek laten zien. Waarin tegen jeugdigen binnen reguliere vormen van jeugdhulp stabilisatie of verslechtering van hun problematiek laten zien. Na verloop van tijd is te zien dat in de alternatieve vormen en gezinshuizen de problematiek gestabiliseerd blijft of verslechterd. Bij jeugdigen in reguliere vormen wordt op enkele subschalen ook sterke verslechtering weer gegeven. Daarnaast is gebleken dat ouders en pedagogische medewerkers het welzijn van de jeugdigen anders ervaren dan jeugdigen zelf. Conclusie en implicaties. Er kan geconcludeerd worden dat jeugdigen binnen alternatieve kleinschalige vormen van jeugdhulp en gezinshuizen een verbetering van het psychosociaal welzijn laten zien binnen de eerste metingen en jeugdigen binnen reguliere vormen niet altijd. Ouders geven binnen de reguliere setting aan dat er ook sprake is van verslechtering van het psychosociaal welzijn bij het begin van de hulp. Door het longitudinale design was het mogelijk om een patroon over langere tijd te zien. Als aanbeveling wordt gegeven dat er meer data verzameld moet worden van zowel jeugdigen, ouders als pedagogische medewerkers om de verschillende settingen beter met elkaar te kunnen vergelijken en een duidelijker beeld over het verloop van de tijd te kunnen verkrijgen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Y.G., Y.G. and A.E., A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jun 2022 08:04 |
Last Modified: | 27 Jun 2022 08:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/618 |
Actions (login required)
View Item |