Visser, Mirjam (2022) Early Head Start: een literatuuronderzoek naar de algemene en specifieke werkzame elementen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_S3735540_MirjamVisser.pdf Download (621kB) | Preview |
Abstract
In dit literatuuronderzoek is onderzoek gedaan naar werkzame elementen van het programma Early Head Start (EHS). Early Head Start is een programma dat specifiek bedoeld is voor gezinnen met een laag inkomen. Het programma is gebaseerd op de bio-ecologische theorie van Bronfenbrenner. Uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat Early Head Start een effectief programma is. Er is echter nog niet veel beschreven over welke elementen ervoor zorgen dat het programma werkzaam is. De reden dat het wel van belang is dat dit gedaan wordt, is zodat het programma nog effectiever kan worden ingezet. Aan de hand van 7 kwalitatieve en 14 kwantitatieve artikelen is geprobeerd de werkzame elementen van Early Head Start te koppelen aan het theoretische raamwerk van algemene en specifiek werkzame elementen. Uit de resultaten komt naar voren dat er in de literatuur nog weinig is beschreven over specifiek de werkzame elementen van Early Head Start. Er is één algemene en één specifiek werkzaam element gevonden van EHS. Daarnaast is er een verdere beschrijving te geven van de effectieve resultaten die EHS heeft binnen de domeinen van de ontwikkeling van het kind en het gezinsfunctioneren. Binnen al deze domeinen werden voor verschillende aspecten veelal positieve uitkomsten gevonden. Doordat in veel studies positieve effecten naar boven kwamen op dezelfde aspecten binnen de domeinen, is er grote bewijskracht voor werkzaamheid gevonden. De grootste aanbeveling voor vervolgonderzoek die vanuit dit literatuuronderzoek naar voren komt, is dat er in onderzoek meer aandacht moet komen voor de elementen die ervoor zorgen dat Early Head Start een werkzaam programma is.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jun 2022 11:23 |
Last Modified: | 27 Jun 2022 11:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/624 |
Actions (login required)
View Item |