Javascript must be enabled for the correct page display

Leiderschapspraktijken binnen (onderdelen van) de onderwijsverbetering ‘Success for All’ en het verschil tussen grote stadsscholen en kleine plattelandsscholen

Kappelmeier, Jana (2022) Leiderschapspraktijken binnen (onderdelen van) de onderwijsverbetering ‘Success for All’ en het verschil tussen grote stadsscholen en kleine plattelandsscholen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
220530_Kappelmeier.pdf

Download (307kB) | Preview

Abstract

In onderzoeken naar de Nederlandse versie van de onderwijsverbeteringsinterventie Success for All is er weinig bekend over de rol van de schoolleider. De rol van de schoolleider wordt in dit onderzoek onderzocht aan de hand van leiderschapspraktijken. Het doel van dit onderzoek is om leiderschapspraktijken te identificeren die schoolleiders inzetten (bij onderdelen van) Success for All. Daarnaast wordt er in gegaan op de verschillen in leiderschapspraktijken (bij onderdelen van) Success for All tussen schoolleiders van grote stadsscholen en kleine plattelandsscholen. Alle schoolleiders van scholen die (onderdelen van) het Success for All programma implementeren zijn geïnterviewd. Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd aan de hand van een coderingskader, dit is opgesteld vanuit het theoretisch kader. Alle leiderschapspraktijken uit het coderingskader zijn geïdentificeerd binnen de scholen. Uit het onderzoek is gebleken dat er een aantal verschillen zijn tussen de leiderschapspraktijken die schoolleiders van grote stadsscholen inzetten en leiderschapspraktijken die schoolleiders van kleine plattelandsscholen inzetten. Een opvallend verschil is dat alle schoolleiders bottom-up praktijken inzetten, maar schoolleiders van grote stadsscholen zetten in verhouding vaker top-down praktijken in dan schoolleiders van kleine plattelandsscholen. Uit het onderzoek is gebleken dat de schoolleiders van grote stadsscholen verder van het implementatieproces lijken te staan dan schoolleiders van kleine plattelandsscholen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2022 13:11
Last Modified: 27 Jun 2022 13:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/628

Actions (login required)

View Item View Item