Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van de sociale omgeving bij het maken van een studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond

Ditzel, Imme (2022) De rol van de sociale omgeving bij het maken van een studiekeuze van vmbo-jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Imme Ditzel s3196801 1 juni 2022.pdf

Download (705kB) | Preview

Abstract

Het maken van een passende studiekeuze is belangrijk, omdat blijkt dat veel jongeren in het mbo switchen van opleiding of stoppen met de gekozen opleiding. Het maken van een weloverwogen studiekeuze lijkt nog moeilijker voor leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond, omdat een deel van deze jongeren ondersteuning en betrokkenheid vanuit hun sociale omgeving mist tijdens het keuzeproces. Het doel van deze studie was om de rol van sociale omgeving in kaart te brengen in het keuzeproces van vmbo-leerlingen uit gezinnen met een migratieachtergrond, om leerlingen in de toekomst beter te kunnen ondersteunen. Middels acht focusgroepgesprekken (n = 33) op vier scholen zijn de percepties van leerlingen in beeld gebracht. De resultaten suggereren dat de ondersteuning vanuit ouders, familie, schoolse actoren (decaan, mentor, carrièrecoach) en leeftijdsgenoten van belang kunnen zijn in het keuzeproces. Een deel van de leerlingen gaf aan weinig ondersteuning van schoolse actoren te ervaren. Opvallend was dat leerlingen zelf niet om ondersteuning bij het maken van een studiekeuze vroegen, terwijl ze aangeven dit wel nodig te hebben. In vervolgonderzoek is het daarom aan te raden om te onderzoeken hoe de school kan helpen om het sociale netwerk van leerlingen beter te identificeren en in te zetten bij de ondersteuning in het studiekeuzeproces. Sleutelwoorden: jongeren uit gezinnen met een migratieachtergrond, vmbo, studiekeuzeproces, ondersteuning, sociale omgeving.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: H., H.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2022 12:32
Last Modified: 28 Jun 2022 12:32
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/634

Actions (login required)

View Item View Item