Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van school-en stage-ervaringen, copingstrategieën en sociaal kapitaal bij de intentie tot voortijdig schoolverlaten van mbo-niveau 4 studenten Maatschappelijke Zorg

Hoog, Marcella (2022) De rol van school-en stage-ervaringen, copingstrategieën en sociaal kapitaal bij de intentie tot voortijdig schoolverlaten van mbo-niveau 4 studenten Maatschappelijke Zorg. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Master thesis Marcella Hoog definitieve versie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (367kB)
[img] Text
toestemming excie gmw.pdf
Restricted to Registered users only

Download (182kB)

Abstract

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft een belangrijke functie als het gaat om het opleiden van studenten voor de beroepspraktijk. Het grootste aantal studenten in Nederland studeert binnen het mbo. Binnen de zorg- en welzijnssector vallen steeds meer werkkrachten uit waardoor de inzet van mbo-studenten voor de toekomst van belang is. Echter stoppen mbo-studenten steeds vaker met hun studie waardoor zij vsv’er (voortijdig schoolverlater) worden. Deze studenten verlaten school zonder startkwalificatie, wat betekent dat zij zonder een mbo-niveau 2 diploma of hoger stoppen. Hierdoor wordt het zicht op een goede baan binnen de arbeidsmarkt kleiner. Redenen voor deze uitval verschillen. In dit onderzoek wordt onderzocht of school-en/of stage-ervaringen mogelijk een rol spelen bij de keuze om de studie voortijdig te verlaten. Hierbij is tevens de rol van copingstrategieën en sociaal kapitaal meegenomen om te kijken of dit een rol speelt bij het omgaan met verschillende ervaringen. 21 Studenten binnen het mbo zijn bevraagd via semigestructureerd interviews. Uit de resultaten blijkt dat de meeste studenten negatieve ervaringen hebben gehad op school en/of stage. Deze negatieve ervaringen hadden vaak vergaande gevolgen voor studenten, zoals verlenging van de opleiding. Studenten gaven echter aan dat deze negatieve ervaringen in de meeste gevallen niet zouden leiden tot uitval van school. Er blijkt samenhang te zijn tussen het adequaat inzetten van coping en sociaal kapitaal en het kunnen oplossen van negatieve ervaringen. Studenten met een hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel blijken eerder geneigd te zijn hulp adequaat in te zetten waarbij zij ook eerder de negatieve ervaring oplossen. Studenten met een lagere mate van verantwoordelijkheidsgevoel blijken hulpbronnen minder snel en minder adequaat in te zetten waardoor dit soms negatieve consequenties heeft. Zo blijkt het adequaat inzetten van positief sociaal kapitaal een belangrijke factor om met negatieve ervaringen om te gaan.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 08 Jul 2022 08:34
Last Modified: 08 Jul 2022 10:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/636

Actions (login required)

View Item View Item