Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van de Gezinssamenstelling en Opvoedingslast op de Behandelingsresultaten van Kinderen met Angstproblematiek

Hoving, N.L. (2022) De Invloed van de Gezinssamenstelling en Opvoedingslast op de Behandelingsresultaten van Kinderen met Angstproblematiek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk1_N.L.Hoving_s4033302.pdf

Download (311kB) | Preview

Abstract

Cognitieve gedragstherapie is een bewezen behandelingsmethode voor angstproblematiek bij kinderen (Higa-McMillan et al., 2015; Van Rooijen, 2018). Echter, werkt het niet voor iedereen even goed, wat terug te zien is in verschillen in de behandelingsresultaten (Davis et al., 2014). Met dit onderzoek is geprobeerd te bepalen of de gezinssamenstelling en de opvoedingslast invloed heeft op de behandelingsresultaten. De verwachting was dat kinderen uit een eenoudergezin minder goede behandelingsresultaten behalen en dat opvoedingslast een gedeelte de relatie tussen gezinssamenstelling en behandelingsresultaten verklaard. Er is gebruik gemaakt van de data uit het onderzoek van Van Doorn et al. (2017). Het had een steekproef van 88 gezinnen uit Nederland, waarvan 69 de voor- en nameting hebben gedaan. De gemiddelde leeftijd van de kinderen was 10,14 jaar (SD = 1,32) en de gemiddelde leeftijd van de moeders was 44,02 (SD = 4,91). Door een ANOVA is bepaald of er een verschil is in behandelingsresultaten tussen kinderen uit een eenoudergezin en kinderen uit een tweeoudergezin. Met een correlatieanalyse is de relatie tussen opvoedingslast en behandelingsresultaten bepaald. Er is tussen eenoudergezinnen (N = 6) en tweeoudergezinnen (N = 62) geen verschil gevonden in behandelingsresultaten. Ook is er geen relatie gevonden tussen de opvoedingslast en de behandelingsresultaten (r = .008 ;p = .950). Met dit onderzoek is geen invloed van gezinssamenstelling en opvoedingslast gevonden op de behandelingsresultaten. Dit betekent dat niet gezegd kan worden dat kinderen uit een eenoudergezin meer baat zouden hebben aan een aangepaste behandeling. Het onderzoek had beperkingen zoals, het lage aantal eenoudergezinnen, het niet gebruiken van de SCARED-subschalen en de brede opvatting van eenoudergezinnen. Vanuit deze beperkingen zijn er verzoeken gedaan voor vervolgonderzoek. Daarnaast is ook het verzoek gedaan om te kijken naar de invloed van de ouderrelatie op de behandelingsresultaten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A. and Amsing, H.T.A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2022 12:41
Last Modified: 28 Jun 2022 12:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/638

Actions (login required)

View Item View Item