Javascript must be enabled for the correct page display

Het Effect van de Interventies IAG en MST op Externaliserend Probleemgedrag in Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen

Hoekstra, Emma Sophie (2022) Het Effect van de Interventies IAG en MST op Externaliserend Probleemgedrag in Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Emma Hoekstra.pdf

Download (189kB) | Preview

Abstract

Gezinnen met meervoudige en complexe problemen, ook wel GMCP, zijn gezinnen die te maken hebben met meerdere ernstige problemen in verschillende aspecten van het leven. Deze problemen variëren van opvoedingsproblemen tot financiële problemen tot gedragsproblemen en verder. Er zijn verschillende gezinsinterventies beschikbaar die door professionals kunnen worden geïmplementeerd om GMCP te helpen hun problemen te overwinnen. IAG en MST zijn twee van die gezinsinterventies. Deze studie richt zich op het effect van deze twee interventies op het verminderen van externaliserend probleemgedrag. Het doel van deze studie was om de effecten van de interventies IAG en MST op externaliserend probleemgedrag in FMP te vergelijken. Met hulp van 26 Nederlandse maatschappelijke zorginstellingen zijn gegevens verzameld. Deze leverden een team van professionele zorgverleners om vragenlijsten in te vullen en ouders van FMP te informeren die op het punt stonden een interventie te ontvangen om hetzelfde te doen. De vragenlijsten werden ingevuld aan het begin van de interventie, aan het einde van de interventie en drie maanden na de interventie. Aan de hand van de vragenlijsten kon een t-score worden opgesteld die een indicatie gaf van de ernst van het externaliserende probleemgedrag. In deze studie ontdekten we dat MST effectiever is in het verminderen van externaliserend probleemgedrag tijdens de interventie dan IAG. IAG heeft dezelfde resultaten als MST in de loop van de tijd, maar de afname van externaliserend probleemgedrag treedt sneller op met MST. Dit maakt MST de meest efficiënte interventie om te implementeren voor professionals. We concluderen dat wanneer een gezin snel intensieve hulp nodig heeft om externaliserend probleemgedrag te verminderen, MST de betere interventie is om te implementeren in vergelijking met IAG.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: L., L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 28 Jun 2022 12:42
Last Modified: 28 Jun 2022 12:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/640

Actions (login required)

View Item View Item