Faber, Marieke (2022) Een kwalitatief onderzoek naar de rol van de decaan bij de profiel- en vakkenkeuze volgens havo- en vwo-leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie_Faber.pdf Download (204kB) | Preview |
Abstract
In Nederland moeten leerlingen in het voortgezet onderwijs rond hun 15e een studieprofielkeuze maken. Met deze keuze kiezen de leerlingen een aantal vakken waarin ze eindexamen doen. Het is een belangrijke keuze omdat het invloed heeft op de toekomstige carrièremogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling van studenten. Daarom moet het een weloverwogen keuze zijn. De decaan is iemand die de studenten kan helpen bij hun studieprofielkeuze. In dit onderzoek is gekeken naar de rol van de decaan bij het maken van de studieprofielkeuze vanuit het perspectief van studenten. Er is namelijk niet veel bekend over wat de studenten van de begeleiding door de decaan vinden. In dit kwalitatieve onderzoek zijn 11 semigestructureerde interviews afgenomen. Ze zijn afgenomen bij 33 havo- en vwo-leerlingen. Uit de interview gegevens kwamen vijf thema's naar voren: de decaan als informatieverstrekker, gesprekken met de decaan, begeleiding van de decaan bij het maken van de studieprofielkeuze, de daadwerkelijke invloed van de decaan en advies voor de decaan van de studenten en behoeften van de leerlingen. Alle thema's worden beschreven vanuit het perspectief van de student. De algemene conclusie is dat voor de meeste studenten de decaan een rol speelt bij het maken van de studieprofielkeuze, in de meeste gevallen als informatiebron of het beïnvloeden van het keuzeproces. Er is echter veel variatie in de perspectieven van de studenten. Een aanbeveling voor verder onderzoek is om tijdens de gesprekken met de studenten dieper in te gaan op de rol van de decaan door meer vragen te stellen over wat de rol inhoudt en voorbeelden van de rol te geven. Aanbevelingen voor de onderwijspraktijk zijn onder meer dat de decaan meer informatie zou moeten geven over de studieprofielkeuze en meer aandacht zou moeten hebben voor persoonlijke begeleiding.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | H., Korpershoek |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 28 Jun 2022 12:43 |
Last Modified: | 28 Jun 2022 12:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/641 |
Actions (login required)
View Item |