Bergsma, Jan (2022) Wat is de perceptie van ouderen met een lage sociaal economische status over positief gezond ouder worden? Master thesis, Psychology.
|
Text
FinalversionThesis_JanBergsma .pdf Download (930kB) | Preview |
Abstract
Introductie: Er is nog weinig kwalitatief onderzoek gedaan naar de perceptie van positief gezond ouder worden bij ouderen met een lage sociaaleconomische status (SES). Toch is deze doelgroep een belangrijke target voor gezondheidsorganisaties, omdat ze geassocieerd worden met een slechtere gezondheid. Methode: In deze foto-elicitatie studie is er kwalitatief onderzoek gedaan naar de perceptie van positief gezond ouder worden bij ouderen met een lage SES. Om meer inzicht te krijgen in de percepties zijn 21 ouderen met een lage SES geïnterviewd door middel van de foto-elicitatie methode. Door de data te analyseren middels de inductieve methode zijn een aantal hoofdthema’s en sub-thema’s naar voren gekomen. Resultaten: De ouderen hebben de perceptie dat een goede sociale gezondheid, goede lichamelijke gezondheid, goede geestelijke gezondheid en activiteiten uitvoeren bijdragen aan positief gezond ouder worden. Een goede woning en samen eten en drinken bleek ook bij te dragen. Discussie: De ouderen geven aan dat een goede sociale gezondheid, lichamelijke gezondheid, geestelijk gezondheid, het doen van activiteiten en een goede woning en samen eten/drinken ondersteunt bij het positief gezond ouder worden. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om ook ouderen buiten wijkcentra deel te laten nemen aan het onderzoek, zodat het onderzoek mogelijk representatiever is voor ouderen met een lage SES. Key words: positief gezond ouder worden, lage SES, ouderen, foto-elicitatie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | M.M., M.M. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | Clinical Psychology (CP) [Master Psychology] |
Date Deposited: | 28 Jun 2022 13:37 |
Last Modified: | 28 Jun 2022 13:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/642 |
Actions (login required)
View Item |