Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen samenstellingen in gezinnen en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving

Schipper, Mariska (2022) De relatie tussen samenstellingen in gezinnen en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
De relatie tussen gezinssamenstelling en de opvoedingsomgeving.pdf

Download (413kB) | Preview

Abstract

Opgroeien met één ouder kan negatieve consequenties hebben voor het kind op meerdere domeinen, zoals het gedrag en de schooluitkomsten. In deze studie wordt de relatie onderzocht tussen het leven met één of beide ouders en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. De data bestond uit 1705 kinderen tussen de 8 en 18 jaar die een vragenlijst van de Kinderombudsman hadden ingevuld; deze omvat de Best Interest of the Child Self-report questionnaire (BIC-S). Inclusiecriteria waren kinderen die leven bij moeder (met partner), vader (met partner), beide ouders of co-ouders. Exclusiecriteria waren alle andere kinderen. Er bleven 1613 kinderen in de dataset. Om de verschillen tussen de gezinssamenstellingen op de opvoedingsomgeving te onderzoeken, is er een multipele lineaire regressieanalyse uitgevoerd. Hierbij is rekening gehouden met leeftijd en geslacht. De BIC-S is als somscore gebruikt om de opvoedingsomgeving te bepalen. Er is bewijs gevonden tussen een relatie tussen het leven met één of beide ouders en de kwaliteit van de opvoedingsomgeving. De relatie had ook een significante relatie met de leeftijd van het kind. Deze studie had een aantal limitaties. Spreiding tussen bepaalde groepen, was niet gelijk. De meeste kinderen die de vragenlijst invulden waren elf jaar oud. Interpretatie moet dus voorzichtig gedaan worden. In vervolg onderzoek zou er rekening gehouden kunnen worden met de relatie van niet-biologische ouders in een gezin.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Post, W.J.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 28 Jun 2022 12:47
Last Modified: 28 Jun 2022 12:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/643

Actions (login required)

View Item View Item