Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Denkfouten van Kinderen met Angstklachten bij Behandeling met Cognitieve Gedragstherapie

Oving, Lysbet (2022) De Invloed van Denkfouten van Kinderen met Angstklachten bij Behandeling met Cognitieve Gedragstherapie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis_Lysbet Oving.pdf

Download (790kB) | Preview

Abstract

Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is gebaseerd op de Cognitieve Theorie die stelt dat negatieve gedachten angst veroorzaken en in stand houden. Omdat CGT bewezen effectief is in het behandelen van angstklachten beoogd deze studie de invloed te bepalen van verschillende denkfouten op een beter behandelresultaat voor angstige kinderen. Dit werd onderzocht op basis van de gegevens van een eerder uitgevoerd onderzoek van Van Doorn et al.(2017). Hierbij was sprake van een Nederlandse steekproef van 43 kinderen in de leeftijd van 7-13 jaar die CGT ontvingen. Met het gebruik van correlaties is de relatie tussen de mate van angst en denkfouten onderzocht samen met de behandelresultaten. Hierbij werd ook gekeken naar de invloed van verschillende soorten denkfouten. Er is gevonden dat er een verband is tussen de mate van denkfouten en angst bij de voormeting (τ =-,324) waarbij een hoge mate van denkfouten samengaat met een hoge mate van angst. Voor het resultaat van de behandeling werd gevonden dat met het einde van CGT de angst samen met denkfouten afnam. Twee verschillende soorten denkfouten waren significanter in de analyses: ''Gedachtenlezen'' en ''Overgeneralisatie''. Over het algemeen werd een invloed van verschillende denkfouten op angst gevonden met het gebruik van Cognitive Gedragstherapie. Er is meer onderzoek nodig om de Cognitieve Theorie te bevestigen en meer te weten te komen over actieve elementen van CGT die angstige kinderen helpen om minder angst te hebben.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: A., A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jun 2022 09:07
Last Modified: 30 Jun 2022 09:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/646

Actions (login required)

View Item View Item