Javascript must be enabled for the correct page display

Vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek - een significante voorkeur

Daalder, Sanne (2022) Vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek - een significante voorkeur. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk SA Daalder S3233383.pdf

Download (436kB) | Preview

Abstract

Publicatiebias lijkt een negatief effect te hebben op wetenschappelijk onderzoek, aangezien studies met positieve significante resultaten eerder gepubliceerd worden, ongeacht de kwaliteit, in vergelijking met negatieve niet-significante resultaten (Greenwald, 1975; Moss & De Bin, 2021; Rosenthal, 1979; Torgerson, 2006). Onze studenten zijn de wetenschappers van de toekomst. Het is belangrijk om de voorkeuren van studenten voor significante of niet-significante p-waarden te achterhalen, om te kunnen beoordelen of de trend in de wetenschappelijke literatuur ook van invloed is op hun beoordeling van artikelen. De volgende vraag werd gesteld: “In hoeverre vinden studenten van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (RUG) de p-waarde belangrijk voor het beoordelen van de kwaliteit van wetenschappelijke artikelen?” Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Via een gesloten enquête van Qualtrics zijn tien wetenschappelijke artikelen met vijf significante en vijf niet-significante uitkomsten aan de respondenten gepresenteerd. Uit de resultaten bleek dat er een significant effect (t(33)=1,783, p = 0,042) waarschijnlijk was gevonden bij studenten van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen bij de beoordeling van de p-waarde voor de kwaliteit van wetenschappelijke artikelen, maar de effectgrootte (.31) tussen significant en niet-significante p-waarden bleek minimaal te zijn. Een beperking binnen dit onderzoek betreft de operationalisering van het woord 'belangrijk'. Het verdient daarom de aanbeveling om het woord 'belangrijk' beter te operationaliseren. Ten tweede is het aan te raden om de opgenomen p-waarden aan te passen om het Cliff-effect te bestuderen. Ten derde zouden meer respondenten kunnen worden geworven, zodat de statistische power van dit onderzoek kan worden versterkt. Tot slot is er geen onderscheid gemaakt binnen de verschillende studies van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Geconcludeerd kan worden dat er sprake was van een minimale significante voorkeur.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: R., Hoekstra and A.H., Stoevenbelt
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 29 Jun 2022 07:47
Last Modified: 29 Jun 2022 07:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/650

Actions (login required)

View Item View Item