Wigchering, Ilse (2022) Horen, zien, maar zwijgen? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis_I.E.Wigchering_S4929179.pdf Download (426kB) | Preview |
Abstract
Kindermishandeling is een wereldwijd probleem. De prevalentie van kindermishandeling in Nederland wordt geschat tussen 90 000 en 127 000 kinderen. Slachtoffers van kindermishandeling kunnen te maken krijgen met ernstige negatieve gevolgen als er niet op tijd wordt gesignaleerd en gemeld. Eerdere studies hebben aangetoond dat vroege signalering en melding van kindermishandeling de negatieve gevolgen voor kinderen kan verminderen. Onderwijsprofessionals zijn in een goede positie om kindermishandeling te herkennen. Ondanks hun goede positie blijkt uit onderzoek dat meldingen van kindermishandeling door scholen in Nederland beduidend lager zijn dan in andere landen (Middel et al., 2019). Dit verkennende kwalitatieve onderzoek is uitgevoerd om te onderzoeken hoe onderwijsprofessionals signaleren en welke factoren een rol spelen bij de signaleren van kindermishandeling. Verder is er onderzocht welke vervolgstappen worden gezet door onderwijsprofessionals na signalering van kindermishandeling. Er zijn acht onderwijsprofessionals in het Nederlandse basisonderwijs geïnterviewd over het signaleren van kindermishandeling. Deze semi-gestructureerde episodische interviews zijn getranscribeerd en geanalyseerd met behulp van een thematische analyse. Alle factoren die werden genoemd als signalen van kindermishandeling en de stappen die werden ondernomen na detectie zijn gecodeerd. Uit dit onderzoek blijkt dat onderwijsprofessionals voornamelijk vanuit observatie en gespreksvoering signaleren. Hierbij noemen zij vooral fysieke- en gedragskenmerken als signalen van kindermishandeling. De minst genoemde signalen zijn opgemerkt uit ouder-kind interacties. Verder zijn vooral de volgende stappen gezet: overleggen met collega's en management of praten met ouders. Slechts in één geval heeft een pedagogisch medewerker daadwerkelijk met Veilig Thuis overlegd wat de best mogelijke stap was. Geen van de onderwijsprofessionals heeft de Meldcode Kindermishandeling genoemd. Geen enkele onderwijsprofessional, op één na, heeft naar aanleiding van de signalen een zorgmelding gedaan. Het onderzoek wordt gekenmerkt door een gemakssteekproef, waardoor de bevindingen minder generaliseerbaar en representatief zijn. Het verdient daarom de aanbevelingen om in toekomstig onderzoek dieper in te gaan op alle factoren die een rol spelen bij de signalering van kindermishandeling en dat wordt verkend wat onderwijsprofessionals nodig hebben om kindermishandeling eerder te kunnen signaleren. Tot slot kan wellicht een kwantitatieve methode van onderzoek meer betrouwbare en valide resultaten opbrengen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | A.G. van, A.G. van and Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 29 Jun 2022 10:07 |
Last Modified: | 29 Jun 2022 10:07 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/654 |
Actions (login required)
View Item |