Javascript must be enabled for the correct page display

Opvoeden volgens het boekje: De driehoeksverhouding tussen onderzoeker, ouder en kind in historisch perspectief

Wiersma, Katie, K (2021) Opvoeden volgens het boekje: De driehoeksverhouding tussen onderzoeker, ouder en kind in historisch perspectief. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
BachelorThesis eindversie(28juni 2021) bij GMW.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is onderzocht hoe sinds de Tweede Wereldoorlog veranderingen in het ontwikkelings- en opvoedingsdenken zich hebben voltrokken, welke theoretische, maar ook maatschappelijke invloeden daar een rol in hebben gespeeld. Dit is geconcretiseerd door in te zoomen op de driehoeksverhouding tussen onderzoeker, ouder en kind, als de belangrijkste partijen, waarbij in het bijzonder aandacht is besteed aan de wijze waarop onderzoekers en opvoedingsdeskundigen zich zelf als ouder tot hun kind(eren) verhouden. Het onderzoek heeft zich langs twee lijnen voltrokken. Allereerst is er gekeken naar een aantal toonaangevende (ontwikkelings)theorieën en hun bedenkers, die in het naoorlogse opvoedingsdenken een belangrijke rol hebben gespeeld. Er is gestart met het werk van Burrhus Skinner, als overgangsfiguur van de vooroorlogse naar de naoorlogse periode. Vervolgens is het werk van Benjamin Spock, John Bowlby en Diana Baumrind, als invloedrijke figuren in het naoorlogse denken, besproken. Ten tweede is bekeken hoe veranderingen in het ontwikkelings- en opvoedingsdenken hebben doorgewerkt in concrete opvoedingshandboeken en adviezen en wat de consequenties daarvan zijn voor de driehoeksverhouding tussen onderzoeker, ouder en kind. We komen tot de conclusie dat er na (en onder invloed van) de Tweede Wereldoorlog een omslag in het denken over ontwikkeling en opvoeding heeft plaatsgevonden, waarbij de autoriteit van de ouder als opvoeder is veranderd van autoritair ouderschap in de richting van een meer democratisch ouderschap. Maar ook de autoriteit van de deskundige zelf is veranderd in de richting van een grotere gelijkwaardigheid met de ouders als doelgroep van hun interventies en soms met het gevolg dat zij zich zelf in de verhouding onderzoeker, ouder en kind hebben gemarginaliseerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: G., Breeuwsma
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 29 Jun 2022 10:08
Last Modified: 29 Jun 2022 10:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/655

Actions (login required)

View Item View Item