Wijbenga, Sandra (2022) Hoeveel wordt er thuis nog een boek gepakt? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Definitief bachelorwerkstuk Sandra Wijbenga.pdf Download (692kB) | Preview |
Abstract
Uit het Pisa-onderzoek van 2018 bleek dat Nederlandse leerlingen een lagere leesvaardigheid hadden in vergelijking met hetzelfde onderzoek uit 2003. Uit het onderzoek van 2018 bleek ook dat Nederlandse leerlingen significant lagere leesvaardigheden hadden in vergelijking met leeftijdsgenoten uit andere landen in Europa (Gubbels et al., 2019). Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat leerlingen in 2018 minder interesse hadden in lezen dan de leerlingen uit het onderzoek van 2003 en daardoor minder tijd besteedden aan lezen (Verdieping PISA-bevestiging effectief leesbevorderend onderwijs, z.d.). Kortom, om de leesvaardigheid te verbeteren is het belangrijk om leerlingen te motiveren om meer te lezen. Minder lezen door leerlingen is niet het enige probleem, want ook ouders zijn minder betrokken bij de ontwikkeling van hun kind (Bokdam, 2014). Gezien deze uitkomsten is het relevant om te onderzoeken hoe vaak kinderen op de basisschool (6-9) thuis besteden aan leesactiviteiten. Het is ook relevant om een mogelijk verschil te onderzoeken tussen Nederlandstalige, Groningssprekende (een dialect dat in het noorden van Nederland wordt gesproken) en Friestalige (een taal die in het noorden van Nederland wordt gesproken) omdat een andere thuistaal kan leesvaardigheid beïnvloeden. 675 ouders uit Groningen of Friesland vulden een vragenlijst in over thuisleesactiviteiten. De resultaten lieten geen significant verschil zien tussen de groepen Nederlands, Gronings, Fries, Nederlands & Fries en Nederlands & Gronings. bij thuisleesactiviteiten. Verder blijkt uit het onderzoek dat ouders hun kind(eren) gemiddeld drie keer per week voorlezen en dat kinderen drie keer per week thuis alleen voorlezen en dat de meeste ouders met hun kind(eren) praten over lezen of stimuleren. hun kind(eren) te lezen. Dit onderzoek richt zich specifiek op Friese kinderen, omdat onderzoeken verschillende uitkomsten laten zien wat betreft lezen in het Fries (Baker, 2000; de Boer, 2009; Eschbach, 2010; Inspectie van Onderwijs, 2009). Het bleek dat de meeste kinderen uit Friesland niet in het Fries lezen en ook niet in het Fries worden voorgelezen. Er is wel een significante relatie wordt gevonden tussen (regionale) taal en voorlezen in het Fries en tussen voorlezen in het Fries en lezen voor jezelf in het Fries.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | M.A., Veldman |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 29 Jun 2022 13:35 |
Last Modified: | 29 Jun 2022 13:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/659 |
Actions (login required)
View Item |