Javascript must be enabled for the correct page display

Een onderzoek naar benodigde kenmerken van een SSLB-mentor volgens eerstejaars studenten aan de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs aan de Rijksuniversiteit van Groningen om hulp te vragen

Jager, Fleur (2022) Een onderzoek naar benodigde kenmerken van een SSLB-mentor volgens eerstejaars studenten aan de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs aan de Rijksuniversiteit van Groningen om hulp te vragen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Scriptie AOLB Fleur Jager.pdf

Download (629kB) | Preview

Abstract

Tijdens stages kunnen student-leraren worden geconfronteerd met uitdagingen die het welzijn kunnen verminderen. Studies tonen aan dat het welzijn van studenten laag is. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het welzijn niet verder verminderd. Hierbij zou de relatie tussen een mentor en student-leraar, en vooral het vragen om hulp aan de mentor, een rol kunnen spelen. Omdat er in de literatuur weinig bekend is over een SSLB-mentor, een mentor die studenten begeleidt vanuit de opleiding, is het belangrijk om hier onderzoek naar te doen. Het doel van dit onderzoek is om meer duidelijkheid te krijgen over welke kenmerken een SSLB-mentor nodig heeft voor eerstejaars studenten binnen de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) om hulp te vragen. Hierbij is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Welke kenmerken heeft een SSLB-mentor nodig volgens eerstejaars studenten binnen de opleiding Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs aan de Rijksuniversiteit van Groningen om hulp te vragen met betrekking tot hun stage? Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd met interviews. Hierbij zijn vijf eerstejaarsstudenten van de AOLB geïnterviewd. Uit deze interviews bleek dat er verschillende kenmerken zijn van een SSLB-mentor die hen helpen om hulp te vragen, zoals interesse tonen, meedenken en bij de SSLB-mentor terechtkunnen. Er zijn ook kenmerken van een SSLB-mentor die hen niet helpen om hulp te vragen, zoals een oordelende houding en traag reageren. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zou er meer onderzoek kunnen worden gedaan naar mentorschap bij de AOLB of zouden de SSLB-mentoren advies kunnen krijgen over mentorschap. Een vervolgonderzoek zou kunnen focussen op de vraag of de ervaringen van studenten dat ze niet de juiste hulp krijgen kan worden verklaard door tekortkomingen van de kant van de SSLB-mentor of door verkeerde verwachtingen van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bijvoet-van den Berg, C.J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 30 Jun 2022 09:07
Last Modified: 30 Jun 2022 09:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/662

Actions (login required)

View Item View Item