Javascript must be enabled for the correct page display

Sociale identiteitsontwikkeling, groepsvorming en 'othering' bij jongeren: Een onderzoek naar de rol van seksuele geaardheid

Sturing, Yanos (2022) Sociale identiteitsontwikkeling, groepsvorming en 'othering' bij jongeren: Een onderzoek naar de rol van seksuele geaardheid. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Y. Sturing_S3691330_Bachelorwerkstuk.pdf

Download (868kB) | Preview

Abstract

Eerdere studies hebben aangetoond dat LHBT-jongeren een kwetsbare groep zijn, maar niet veel richtten zich op de rol van de ontwikkeling van seksuele geaardheid van jongeren bij groepsvorming en 'othering', oftewel het labelen van een persoon als niet behorend tot een bepaalde sociale groep. Een beter begrip van de effecten van dit specifieke onderdeel van identiteitsontwikkeling op anderen zou kunnen helpen om LHBT-jongeren beter te ondersteunen. Dit onderzoek had tot doel dit gat in kennis op te vullen middels kwalitatieve focusgroep interviews met zes groepen Nederlandse jongeren van 16 jaar en ouder, met behulp van een voor het onderzoek opgestelde topiclijst op basis van relevante literatuur. Een thematische analyse van de codes bracht aan het licht dat seksuele geaardheid een belangrijk onderdeel is van de identiteitsontwikkeling van LHBT-jongeren en dat er sprake is van 'othering' op basis van seksuele geaardheid, waardoor de identiteitsontwikkeling van LHBT-jongeren wordt belemmerd. Verder bleek dat hoewel groepen niet direct worden gevormd op basis van seksuele geaardheid, LHBT-jongeren wel steun zoeken bij andere LHBT-jongeren of LHBT-accepterende jongeren, waardoor groepen ontstaan ​​waarin meer ruimte is om hun identiteit te uiten en te ontwikkelen. De resultaten impliceren ook dat scholen een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van LHBT-jongeren door acceptatie van anderen, ongeacht seksuele geaardheid, onderdeel te maken van het schoolbeleid.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Os, E.C.C. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 30 Jun 2022 09:02
Last Modified: 30 Jun 2022 09:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/665

Actions (login required)

View Item View Item