Schotanus, Esther (2022) Burgerschapsonderwijs - voor elke leerling gelijk? Een case studie naar verschillen in burgerschapsonderwijs tussen schooltypen in het middelbaar onderwijs in Nederland. Master thesis, Sociology.
|
Text
Schotanus_Esther_S4517520_Masterscriptie_Sociologie.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Burgerschapsonderwijs is momenteel een ‘hot topic’ in de onderwijswereld. Sinds 2006 hebben scholen de verplichting iets te doen aan burgerschapsonderwijs. Vanaf volgend schooljaar is de burgerschapstaak verduidelijkt, omdat de opdracht niet concreet genoeg was voor veel scholen. Er bestaan verschillen in burgerschapsonderwijs tussen scholen en schooltypen en dit houdt sociale ongelijkheid in stand. In dit onderzoek wordt er gekeken naar wat er precies speelt rondom het burgerschapsonderwijs op vier scholen. De onderzoeksvraag luidde: Hoe verschilt de invulling, vormgeving en policy alignment van burgerschap tussen vmbo- en havo/vwo-scholen? Uit de secundaire analyse van vier case studies is gebleken dat burgerschapsonderwijs kan verschillen tussen schooltypen en dat de mate van policy alignment hier wellicht een rol bij speelt. De sterke mate van policy alignment op twee van de vier scholen zorgt voor minder verschillen tussen schooltypen. Ondanks deze bevinding is meer policy alignment niet direct de oplossing voor verschillen tussen schooltypen, omdat bij een sterke policy alignment verschillen tussen scholen en schooltypen juist kunnen benadrukken. Een mogelijk oplossing is te vinden in één en dezelfde burgerschapsvisie voor álle leerlingen op alle scholen en schooltypen. De verduidelijkte burgerschapsopdracht zou hiervoor een opzet kunnen zijn.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | xx, xx |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | Politiek, Maatschappij & Beleid [Master Sociology] |
Date Deposited: | 10 Apr 2024 09:18 |
Last Modified: | 10 Apr 2024 09:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/671 |
Actions (login required)
View Item |