Javascript must be enabled for the correct page display

Effectief woordenschat vergroten op de basisschool

Franken, Geke (2022) Effectief woordenschat vergroten op de basisschool. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk Geke Franken.pdf

Download (468kB) | Preview

Abstract

Kinderen scoren in Nederland steeds lager op taalvaardigheid. Een van de belangrijkste voorspellers voor taalvaardigheid is woordenschat. Niet alle kinderen starten met dezelfde algemene woordenschat op school. Goed onderwijs is cruciaal om alle kinderen gelijke kansen te bieden. In dit onderzoek is een systematische review uitgevoerd om effectieve factoren te vinden voor het ontwikkelen van woordenschat op de basisschool. 23 artikelen die pasten binnen de inclusiecriteria zijn geanalyseerd. Verschillende potentieel effectieve factoren zijn gevonden, waarbij voorlezen, het aanleren van strategieën en herhaling het meest gebruikt worden. Andere factoren waren het expliciet leren van woorden, gebruik maken van interactie, creëren van netwerken rondom woorden, het toepassen van woorden, gebruik van technologie en gebruik van muziek. Voorlezen wordt het meest toegepast bij kleuters. In de hogere groepen ligt er vaker de focus op het aanleren van strategieën. De meeste factoren verbeteren significant de woordenschat voor woorden aangeleerd in de interventie. Er is echter nog weinig duidelijk over het effect op de algemene woordenschat. Er worden zowel significante als niet significante effecten gevonden. Sterke punten van het onderzoek, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken. Aanbevelingen voor de praktijk zijn om bewust aandacht te besteden aan woordenschat onderwijs, om woordenschat onderwijs aan de hele klas aan te bieden en om kritisch te zijn op de taalmethode die gebruikt wordt op school.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: M., Hingstman
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 01 Jul 2022 12:03
Last Modified: 01 Jul 2022 12:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/678

Actions (login required)

View Item View Item