Javascript must be enabled for the correct page display

Virtual/Augmented Reality in het basisonderwijs: Zijn leerkrachten gemotiveerd om deze nieuwe realiteit in te zetten?

Ritsma, Elske (2022) Virtual/Augmented Reality in het basisonderwijs: Zijn leerkrachten gemotiveerd om deze nieuwe realiteit in te zetten? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorscriptie Elske Ritsma.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (963kB)

Abstract

Leerkrachten in het basisonderwijs hebben in onze samenleving de taak kennis en vaardigheden bij te brengen aan hun leerlingen. Hoe ze dat doen en welk materiaal ze gebruiken, verschilt van leerkracht tot leerkracht. Een van de materialen die ze kunnen gebruiken, is virtual en augmented reality (VR/AR). VR/AR worden steeds vaker gebruikt als onderwijstechnologie in het basisonderwijs, ondanks het gebrek aan onderzoek naar de motivatie van leerkrachten voor het gebruik van VR/AR en de voorwaarden voor implementatie. Het doel van dit onderzoek was om na te gaan welke basisschoolleerkrachten meer gemotiveerd zijn om VR/AR toe te passen in hun onderwijs. Door middel van een vragenlijst is aan dertig respondenten gevraagd in welke mate zij intrinsieke en geïdentificeerde motivatie ervaren om VR/AR in hun onderwijs toe te passen. Van deze dertig respondenten zijn de gegevens van eenentwintig respondenten, zowel leerkrachten die VR/AR al toepassen als leerkrachten die VR/AR nog niet toepassen, meegenomen in het onderzoek. Door middel van verschillende t-tests is een antwoord geformuleerd op de vraag: "Hoe verschillen middenbouwleerkrachten en bovenbouwleerkrachten van elkaar als het gaat om hun motivatie voor het gebruik van VR/AR in hun eigen onderwijs? Er is onderscheid gemaakt tussen leerkrachten in het basisonderwijs die lesgeven in de middenbouw (groep 3, 4 en 5) en in de bovenbouw (groep 6, 7 en 8). Uit dit onderzoek is gebleken dat middenbouwleerkrachten en bovenbouwleerkrachten niet van elkaar verschillen in zowel intrinsieke als geïdentificeerde motivatie met betrekking tot anderen als geïdentificeerde motivatie met betrekking tot de respondent zelf. Concluderend is er geen verschil tussen middenbouwleerkrachten en bovenbouwleerkrachten als het gaat om motivatie voor het inzetten van VR/AR in het basisonderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 04 Aug 2022 06:38
Last Modified: 04 Aug 2022 06:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/681

Actions (login required)

View Item View Item