Javascript must be enabled for the correct page display

Persoonlijke Epistemologie van Gedragswetenschappenstudenten: De overtuigingen van eerstejaarsstudenten in vergelijking tot laatstejaarsstudenten

Hattuma, Melissa (2022) Persoonlijke Epistemologie van Gedragswetenschappenstudenten: De overtuigingen van eerstejaarsstudenten in vergelijking tot laatstejaarsstudenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_MelissaHattuma.pdf

Download (314kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek bestudeert de verschillen in persoonlijke epistemologische overtuigingen tussen eerstejaarsstudenten en laatstejaarsstudenten die een gedragswetenschap studeren. Het betreft een kwalitatieve, explorerende studie die de overtuigingen en veronderstellingen van studenten over aard van kennis verkent. Middels semigestructureerd interviews zijn vijf eerstejaarsstudenten en vijf laatstejaarsstudenten geïnterviewd. De individuele antwoorden zijn analyseert en beoordeel aan de hand van de in de literatuur geïdentificeerde epistemologische dimensies: zekerheid van kennis, bron van kennis, eenvoud van kennis en rechtvaardiging van kennis. Deze dimensies worden langs een continuüm van minder verfijnd naar meer verfijnd epistemologisch begrip omschreven. Er is verondersteld dat het epistemologisch bewustzijn en de epistemologische overtuigingen zich over de studiejaren heen ontwikkeld en transformeert van minder verfijnd begrip naar meer verfijnd begrip. Per dimensie zijn de individuele overtuigingen geïdentificeerd en is er gezocht naar patronen binnen de twee subgroepen en tussen de twee subgroepen. De resultaten laten zien dat de overtuigingen bij drie van de vier dimensies een respectievelijk verschillen. Betreffende de dimensies zekerheid van kennis, bron van kennis en rechtvaardiging van kennis beschikten de laatstejaarsstudenten over hoger niveau epistemologische overtuigingen dan de eerstejaarsstudenten. Wat betreft zekerheid van kennis, lijken beide subgroepen overeenkomstige overtuigingen te hebben en stonden beide groepen aan de verfijndere zijde van het continuüm. Dit onderzoek suggereert dat er, in tegenstelling tot eerder onderzoek (Hofer & Pintrich, 1997; Hofer, 2000; Hofer, 2006), een verschil is tussen de in persoonlijke epistemologische overtuigingen van beide groepen met betrekking tot drie dimensies, maar dat overlap is betreffende de eenvoud van kennis. De implicaties van dit onderzoek onderstrepen de rol die een onderwijsomgeving kan spelen bij de ontwikkeling van de epistemologische overtuigingen van studenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Jul 2022 13:29
Last Modified: 01 Jul 2022 13:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/687

Actions (login required)

View Item View Item