Javascript must be enabled for the correct page display

Het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen: de invloed van school op het ontwikkelen van een persoonlijke identiteit

Pit, Ilse, I.H. (2022) Het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen: de invloed van school op het ontwikkelen van een persoonlijke identiteit. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis I.H. Pit.pdf

Download (391kB) | Preview

Abstract

Doel: Het huidige onderzoek biedt inzicht in de invloed van leraren op het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Het onderzoek richt zich op een van de factoren bij het ontwikkelen van veerkracht; de ontwikkeling van een gewenste persoonlijke identiteit. Methode: Er werden focusgroepen gehouden met acht leerkrachten van alleenstaande minderjarige vreemdelingen om hun ervaringen rond het onderwerp vast te stellen. De data van de focusgroepen zijn geanalyseerd door middel van thematische analyse. De codes zijn zowel inductief als deductief opgesteld. Uiteindelijk zijn er vier thema's ontwikkeld rondom de hoofdvragen. Resultaten: De vier centrale thema’s zijn ‘alleenstaande minderjarige vreemdelingen’, ‘veerkracht’, ‘identiteitsontwikkeling’ en ‘ondersteuning op school’. Voor de uitwerking van de thema's is gebruik gemaakt van citaten uit de focusgroepen. Discussie: De huidige studie benadrukt het belang van vier onderwerpen: lerarenkwaliteiten, inzet, goede overdracht aan studenten en de juiste middelen. Op basis van dit onderzoek kan worden geconcludeerd dat deze onderwerpen van belang zijn binnen de ondersteuning vanuit school bij het ontwikkelen van een persoonlijke identiteit bij alleenstaande migrantenkinderen. De bevindingen kunnen als basis dienen voor verder onderzoek, praktijk en beleid. De studie heeft enkele beperkingen. Voor verder onderzoek is het aan te bevelen een grotere, meer diverse groep deelnemers op te nemen. Vervolgonderzoek zou de leemte in de huidige literatuur verder kunnen opvullen en meer factoren kunnen aanpakken bij het ontwikkelen van veerkracht bij alleenstaande minderjarige vreemdelingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lopez Lopez, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:30
Last Modified: 04 Jul 2022 06:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/691

Actions (login required)

View Item View Item