Mohammad, Mahrug (2022) De invloed van de opvoedingsstijl van ouders op het behandelresultaat van de angsttherapie bij het kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_M.Mohammad_s4001311.pdf Download (320kB) | Preview |
Abstract
Angststoornissen zijn de meest voorkomende psychische stoornissen bij kinderen. Angstige gedachten kunnen het dagelijks functioneren van kinderen negatief beïnvloeden, wat negatieve gevolgen heeft voor hun welzijn. Disfunctioneel opvoedingsgedrag kan bijdragen aan de ontwikkeling van deze angststoornissen. De meest effectieve manier om dit soort stoornissen te behandelen is cognitieve gedragstherapie (CGT). Dit werkt echter niet voor elk individu. Het doel van dit huidige onderzoek is om te onderzoeken of opvoedingsstijlen enig effect hebben op de uitkomsten van angsttherapie voor deze kinderen. Huidig onderzoek is een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep. Het kent een persoonsgerichte benadering (n=88). Metingen voor en na de behandeling (kinderrapporten) werden gebruikt om de angst van de kinderen en het opvoedingsgedrag van de ouders te onderzoeken. Deze gedragingen werden geclusterd met behulp van een k-means clusteranalyse. Hoewel twee van deze clusters overeenkwamen met de vooraf opgestelde hypothesen, werd er geen significant verschil gevonden tussen de clusters wat betreft het behandelresultaat. Daarom voorspelden opvoedingsstijlen de uitkomst van de behandeling niet. In toekomstig onderzoek kan het interessant zijn om de effecten van genetische en/of demografische factoren in combinatie met opvoedingsstijlen te onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Anschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2022 06:36 |
Last Modified: | 04 Jul 2022 06:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/694 |
Actions (login required)
View Item |