Javascript must be enabled for the correct page display

Cognitieve Voorspellers van Technische Leesvaardigheid bij Leerlingen met een Andere Moedertaal

Vogelzang, Dione Elise (2022) Cognitieve Voorspellers van Technische Leesvaardigheid bij Leerlingen met een Andere Moedertaal. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_D.E.Vogelzang.pdf

Download (584kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de cognitieve voorspellers van technische leesvaardigheid (TLV). Dit onderzoek richt zich specifiek op de voorspellende waarde van fonemisch bewustzijn (FB) en benoemsnelheid (RAN) bij leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands. Meertalige lezers met een andere moedertaal dan de taal waarin ze lezen, moeten altijd de dominante taal onderdrukken (Jared & Kroll, 2001; Tytus, 2018). Wanneer lezers lezen, kunnen ze in principe twee strategieën gebruiken: bottom-up decodering of top-down lezen (Ehri, 2005; Coltheart, 2005; Struiksma et al., 2017; Verschueren & Koomen, 2016). Welke strategie ze gebruiken, hangt af van hun leeservaring en de orthografische transparantie van een taal (Landerl et al., 2021). Er zijn twee belangrijke cognitieve processen die een rol spelen bij lezen, te weten FB en RAN (Kirby et al., 2008). FB speelt een bijzonder belangrijke rol in talen met een hoge mate van orthografische inconsistentie (Landerl et al., 2021). In dit onderzoek zijn het niveau van TLV, RAN en FB bij in totaal 45 kinderen uit Noord-Nederland onderzocht. De leerlingen werden ingedeeld in twee groepen: studenten met een Nederlandse moedertaal (n = 33) en studenten met een andere moedertaal dan het Nederlands (n = 12). De drie tests die in dit onderzoek zijn gebruikt, waren de CB&WL, de EMT-Klepel en de FAT-R. De scores van de drie tests werden geanalyseerd met ongepaarde t-tests, mediatie, regressieanalyse en moderatieanalyses. Op basis van de huidige resultaten kan worden geconcludeerd dat er geen significant verschil is tussen studenten met de Nederlandse moedertaal en studenten met een andere moedertaal wat betreft de voorspellende waarden van RAN en FB voor TLV. Grootschalig onderzoek zou kunnen uitwijzen of aangepaste validatie of standaardisatie noodzakelijk is voor de diagnostiek van leesproblemen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: B.J.A. de, B.J.A. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:38
Last Modified: 04 Jul 2022 06:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/696

Actions (login required)

View Item View Item