Javascript must be enabled for the correct page display

Redenen voor het maken van een profielkeuze vanuit het perspectief van de leerlingen op het voortgezet onderwijs

Huising, Lian (2022) Redenen voor het maken van een profielkeuze vanuit het perspectief van de leerlingen op het voortgezet onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorthese_Huising_Final.pdf

Download (287kB) | Preview

Abstract

Leerlingen maken op het voortgezet onderwijs al vroegtijdig een profielkeuze die belangrijk is voor de toekomst. Het nemen van loopbaanbeslissingen is echter een complex proces wat leerlingen als moeilijk kunnen ervaren. Daarnaast zijn er verschillende factoren die de besluitvorming en daarbij de loopbaanbeslissingen van leerlingen kunnen beïnvloeden. Dit onderzoek heeft de redenen in kaart gebracht van vmbo-, havo- en vwo-leerlingen voor het kiezen van een profiel. Daarnaast is er ook gekeken naar een mogelijk verschil in redenatie tussen jongens en meisjes voor het kiezen van een profiel. Door middel van negen semigestructureerde interviews zijn bij 27 leerlingen vijf factoren als redenen naar voren gekomen voor het kiezen van een profiel. Het toekomstperspectief was voor veel leerlingen een belangrijke reden om een profiel te kiezen, net als de interesse van leerlingen en de moeilijkheidsgraad van een profiel. Daarnaast concludeerden we dat het gekregen advies van docenten en de profielkeuzebegeleiding op school volgens leerlingen vrijwel niet heeft bijgedragen als reden om een specifiek profiel te kiezen. De vijf factoren die in dit onderzoek als redenen naar voren zijn gekomen om een profiel te kiezen passen binnen het Systems Theory Framework. De factoren toekomstperspectief, interesse en de moeilijkheidsgraad van een profiel passen bij het eerste systeem van het STF, namelijk het individuele invloedsysteem. De factoren profielkeuzebegeleiding en het advies van docenten passen binnen het tweede systeem, het sociale invloed systeem. In tegenstelling tot eerder onderzoek bleek de factor omgeving/invloed anderen niet van invloed te zijn geweest voor het maken van een profielkeuze. Vervolgonderzoek kan daarom de invloed van de omgeving op leerlingen onderzoeken aangezien dit ook een belangrijke rol kan spelen bij het maken van een profielkeuze.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: H., H. and I.J.M., I.J.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:38
Last Modified: 04 Jul 2022 06:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/697

Actions (login required)

View Item View Item