Sijbom, Ruby (2022) Een onderzoek naar de commitment van startende docenten in het primair- en secundair onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Een onderzoek naar de commitment van startende docenten in het PO en VO, thesis Ruby Sijbom, S4995236.pdf Download (672kB) | Preview |
Abstract
In Nederland is er groeiend probleem met betrekking tot het leraren tekort. Veel startende docenten vallen al binnen het eerste jaar uit, in het VO lijkt dit percentage nog hoger in vergelijking met het PO. Mogelijk kan deze uitval verklaart worden door de commitment van startende docenten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt worden tussen commitment aan de organisatie (CO) en commitment aan het beroep (CB). Daarnaast wordt er in dit onderzoek getracht commitment van docenten te verklaren doormiddel van het JDR-model, waarbij wordt ingezoomd op job demands (JD) en hoe deze commitment beïnvloeden. De hoofdvraag luidt: In welke mate is er een verschil in commitment tussen startende docenten in zowel het primair- als in het secundair onderwijs en welke JD spelen hierin een rol? Dit is onderzocht doormiddel van een dagboek onderzoek waarbij startende docenten gedurende een periode van vijftien weken, twee maal per week een vragenlijst hebben ingevuld op basis van hun ervaringen die week. Uit de analyses blijkt dat CO en CB twee losstaande begrippen zijn, die enigszins samenhangen, maar niet genoeg om als één construct gezien te worden. Daarnaast blijkt dat de samenhang tussen JD en beide vormen van commitment negatief, maar ook zwak is. JD als administratieve taken en leerling gedrag worden vaker genoemd in het PO dan in het VO. In vergelijking met het VO wordt verstandhouding met collega’s vaker genoemd in het PO. Tot slot dat er geen verschil gevonden kon worden tussen PO en VO voor beide vormen van commitment. De conclusie is dat op basis van de data geen verschil in commitment gevonden kan worden tussen docenten in het PO en VO, verder is er geen uitkomst gevonden dat bevestigd dat JD een sterke invloed op de commitment van docenten hebben.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 04 Jul 2022 06:39 |
Last Modified: | 04 Jul 2022 06:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/698 |
Actions (login required)
View Item |