Javascript must be enabled for the correct page display

De samenhang tussen taalontwikkeling en gedragsverandering bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.

Hulshof, Ruth (2022) De samenhang tussen taalontwikkeling en gedragsverandering bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Thesis onderzoek_ R. Hulshof S3771172.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Probleemstelling: Gerrits et al. (2017) beschrijven een taalontwikkelingsstoornis als een taalontwikkeling die beduidend achterblijft bij die van leeftijdgenoten. Kinderen met een TOS ervaren grote moeite met praten (expressief) en/of begrijpen (receptief) van taal. Uit eerder onderzoek lijkt er een samenhang te zijn tussen het hebben van een TOS en internaliserende- en mogelijk ook externaliserende gedragsproblematiek. Middels het huidige onderzoek is er onderzocht of deze samenhang ook gevonden wordt bij kinderen die behandeld worden voor een (vermoeden van) TOS bij de Taaltrein van Kentalis. Ook is er exploratief onderzoek gedaan naar of een positieve ontwikkeling op het gebied van taal afname van probleemgedrag tot gevolg heeft. Methode: De taalscores en gedragsscores van 933 Nederlandstalige kinderen die tussen 2016 en 2018 zijn behandeld bij de Taaltrein van Kentalis geanalyseerd. Hierbij zijn de taalvariabelen woordbegrip, taalbegrip, woordontwikkeling en zinsontwikkeling in verband gebracht met gedragsproblemen, met onderscheid tussen externaliserende- en internaliserende problematiek. Resultaten: De participanten hebben gedurende de behandeling een significante ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van (receptieve en expressieve) taal en gedrag (zowel internaliserende als externaliserende problematiek). Er is beperkte evidentie gevonden voor een samenhang tussen probleemgedrag en taal onderling. Ook is er zeer beperkte evidentie gevonden dat vooruitgang in de verschillende taalscores een voorspeller is voor een afname in probleemgedrag. Discussie: Er zijn enkele limitaties aan het onderzoek die worden besproken. Ook is het mogelijk dat ouders het probleemgedrag als minder zwaar ervoeren aan het eind van de behandeling omdat ze gedrag beter in perspectief konden plaatsen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 04 Jul 2022 06:39
Last Modified: 04 Jul 2022 06:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/699

Actions (login required)

View Item View Item