Javascript must be enabled for the correct page display

Vredesonderwijs in Amsterdam-Noord

Neut, Chiel, van der (2022) Vredesonderwijs in Amsterdam-Noord. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Chiel van der Neut (S5016991) - vredesonderwijs stadsdeel Amsterdam-Noord - Eerste kans.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Sinds 2006 zijn scholen in Nederland bij wet verplicht aandacht te besteden aan burgerschap. De overheid wil dat leerlingen, door middel van burgerschapsonderwijs, kennis opdoen over de democratische rechtstaat en dat leerlingen maatschappelijke en sociale competenties ontwikkelen die prettig manier van samenleven bevordert. Dit roept een discussie op over de mate van overheidsinmenging in het onderwijs. Deze discussie is niet nieuw in de Nederland. In de jaren zeventig en tachtig van de twintigste eeuw was er een gelijkaardige discussie over vredesopvoeding. Zowel de nationale overheid als de lokale overheden besproken hoe vredesonderwijs op scholen aangeboden moest worden. Dit onderzoek richt zich op een van deze lokale overheden. Binnen de raad van stadsdeel Amsterdam-Noord heeft een discussie over hoe vredesonderwijs moet geïntegreerd worden in de scholen plaatsgevonden. Deze studie probeert te beantwoorden hoe deze discussie over vredesopvoeding ging en wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen het verloop van de discussie in Amsterdam-Noord en Leeuwarden en Emmen. Er is voor Emmen en Leeuwarden gekozen omdat in deze gemeenten een soortgelijke discussie over vredesonderwijs heeft plaatsgevonden. Hier is al onderzoek naar gedaan door Baron en Westgeest. De bronnen die zijn onderzocht, laten zien dat de lokale overheid in Amsterdam-Noord een actieve rol heeft gespeeld bij de implementatie en regulering van vredesonderwijs. De meeste partijen waren het eens met deze aanpak. Er was dan ook geen sprake van een grote discussie over het onderwerp. Dit kan worden verklaard door het grote aandeel linkse partijen in de raad. Het waren vooral de liberale en confessionele partijen die tegen een overheid waren die zich teveel met het onderwijs bemoeide, maar in Amsterdam-Noord was hun aandeel te klein. In Emmen en Leeuwarden hadden deze linkse partijen niet de overhand, wat leidde tot een grotere discussie over vredesonderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Amsing, H.T.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 04 Jul 2022 07:25
Last Modified: 04 Jul 2022 07:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/703

Actions (login required)

View Item View Item