Javascript must be enabled for the correct page display

Beperkingen in motorische vaardigheden bij kinderen met ASS: algehele of specifieke motorische problemen?

Westerhuis, Mia (2022) Beperkingen in motorische vaardigheden bij kinderen met ASS: algehele of specifieke motorische problemen? Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Scriptie Bachelor Psychologie 2022 - Mia Westerhuis s3383776.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Beperkingen in motorische vaardigheden lijken bij kinderen en volwassenen met ASS vaak voor te komen. Daarbij lijken beperkingen in statische balans, balvaardigheden en coördinatie kenmerkend te zijn voor ASS. In het huidige onderzoek is de Performance and Fitness test (PERF-FIT) afgenomen bij 54 normaalontwikkelde kinderen en 24 kinderen met ASS (5 – 13 jaar). Het huidig onderzoek heeft antwoord gegeven op de vraag of kinderen met ASS slechter scoren dan normaalontwikkelde kinderen op de volgende onderdelen van de PERF-FIT: algehele motorische prestatie, balans, balvaardigheden en coördinatie. Kinderen met ASS scoorden significant vaker onder de norm op de algehele motorische prestatie dan normaalontwikkelde kinderen, waarbij gecontroleerd is voor geslacht in een ANCOVA. Een Mann-Whitney U test laat daarentegen geen significante verschillen zien tussen de ASS groep en de controlegroep op balans, balvaardigheden en de meeste coördinatie-items. Wel scoorde de ASS groep significant vaker onder de norm dan de controlegroep op de spring- en hinkelreeks, wat een mogelijke indicatie is voor beperkingen in coördinatie in ASS. De bevindingen bevestigen de huidige evidentie dat beperkingen in algehele motorische vaardigheden vaker voorkomen in kinderen met ASS dan in normaalontwikkelde kinderen. In tegenstelling tot de verwachtingen lijken beperktere motorische vaardigheden in ASS niet bepaald te worden door een slechtere balans of minder goede balvaardigheden, maar mogelijk door een slechtere coördinatie in ASS. Geadviseerd wordt om motorische beperkingen mee te nemen in de diagnostisering van ASS. Tevens wordt aangeraden om vroeg te beginnen met interventies om de impact op de verdere ontwikkeling van het kind te beperken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: L.D., L.D.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 04 Jul 2022 13:17
Last Modified: 04 Jul 2022 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/711

Actions (login required)

View Item View Item